Alpinky budou zase závodit

02.11.2017 15:42

Berlinetty Renault-Alpine jsou v srdcích našich motoristických fanoušků nesmazatelně zapsány od doby, kdy jednu z nich vodil ve vítězné sérii v českých rallye Vladimír Hubáček. Nyní Renault vrací jméno Alpine do života, a to nejen do prodeje, ale i do motoristického sportu.

Značku Alpine založil v roce 1955 Jean Rédélé. Jeho sportovní vozy využívající techniku od Renaultu sbíraly úspěchy na závodních tratích i v soutěžích. Berlinetta A110, představená v roce 1962, získala v roce 1971 titul mistra Evropy značek v rallye a v roce 1973 historicky první titul mistra světa. V témže roce značka Alpine přešla pod kontrolu automobilky Renault a továrna Alpine v Dieppe se proměnila v nové oddělení Renault Sport.

V roce 1978 prototyp Renault-Alpine vyhrál 24 hodin Le Mans, jenže nástupci berlinetty A110 nebyli úspěšní. Jméno Alpine se používalo i pro sportovní verze např. modelu R5, než od roku 1995 zmizelo. O návratu Alpine se od té doby nikdy nepřestalo diskutovat. V roce 2012 se představil koncept Alpine A110-50, na bázi vozu Mégane Trophy, připomínající 50 let od vzniku legendární berlinetty. Trvalo ale dalších pět let, než Renault letos na autosalonu v Ženevě předvedl novou generaci berlinetty A110.

Lehké kupé s motorem před zadní nápravou v hliníkové skořepině si přímo říkalo o použití na závodních tratích. To na sebe nedalo dlouho čekat. Renault pro novou generaci A110 připravil nový okruhový seriál Alpine Europa Cup určený pro amatérské závodníky. Nabídne jim svezení na okruzích Paul Ricard, Dijon-Prenois, Silverstone, Spa-Francorchamps a Barcelona. Termín na přelomu června a července je určen pro zatím neupřesněný německý okruh.

Okruhová verze vozu Alpine A110 je kompromisem mezi sériovým autem a závodním speciálem. Jezdci si mohou zpříjemnit pobyt ve voze klimatizací či využívat kontrolu trakce a ABS. Oba asistenty ale také mohou vypnout. Kupé prošlo odlehčovací kúrou a samozřejmě dostalo bezpečnostní rám. V kokpitu je nově závodní sedadlo a volant s displejem telemetrie.

Přeplňovaný zážehový čtyřválec 1,8 TCe má změněné sací i výfukové potrubí. Vačkové hřídele zůstaly sériové, ale změnil se program v řídicí jednotce Magneti-Marelli SRG 140. Výsledkem je rychlejší reakce motoru a výkon 200 kW (270 k) při otáčkách 6000/min. Zásadní změna se týká převodovky - sedmistupňovou dvouspojkovou nahradila závodní šestirychlostní se sekvenčním řazením. Nastavitelné tlumiče dodává Öhlins a brzdy Brembo. Pohotovostní hmotnost je 1050 kg.

Co je potřeba k účasti v Alpine Europa Cupu? Kromě nezbytné závodní licence 100 000 eur na auto (cena bez DPH) a dalších 20 000 eur jako vklad do šampionátu. Ti nejúspěšnější získají část své investice zpět, protože v každém ze šesti závodních víkendů pořadatelé rozdělí 160 000 eur na cenách pro ty nejrychlejší. Hodnotit se přitom bude nejen absolutní pořadí, ale také kategorie junior (do 25 let) a gentleman (nad 45 let). Součástí závodního víkendu budou dva volné tréninky, dvě kvalifikace a dva závody. V každém autě se budou střídat dva jezdci.

Ing. Vladimír Rybecký

 


Další články


Hlavní partneři

Partneři

Mediální partneři