Atrakce i pro okruhy: Joker lap

18.05.2017 15:42

Použití tzv. Joker lapu, tedy prodloužení dráhy v jednom kole každé jízdy, se v rallycrossu přes počáteční nedůvěru plně osvědčilo a stalo se nedílnou součástí závodní strategie. Bude tomu tak i na okruzích?

Umělé prodloužení tratě v jednom nebo dvou kolech v průběhu závodu umožňuje změnu pořadí i na tratích, na nichž je takřka nemožné předjíždět. Je na jezdci, resp. jeho týmu, kdy průjezd Joker lapem zvolí, a pokusí se tak vyšachovat své soupeře. Úmysl využít tento princip z rallycrossu i na okruzích zveřejnila Světová rada motoristického sportu loni v listopadu. Plánuje použití tohoto principu v závodech mistrovství světa cestovních vozů WTCC, které se konají na městských okruzích. Lze jen souhlasit se šéfem WTCC Francoisem Ribeirem, že jde o mnohem férovější řešení než krátkodobé snížení aerodynamického odporu DRS.

Poprvé se měl Joker lap použít při letošní premiéře WTCC v Marrákeši. Jenže se ukázalo, že tam je prodloužení tratě neřešitelným technicko-politickým problémem, protože vyžaduje složitou stavební úpravu okruhu a v současné situaci v Maroku není možné najít odpovědný orgán, který by to povolil. Proto byla premiéra Joker lapu ve WTCC odložena na červnový závod v portugalském Villa Realu. Tam údajně s prodloužením tratě není problém.

WTCC chce tento trik používat jen na městských tratích, protože se obává, že na klasických okruzích by to jezdce vedlo k opatrnějšímu způsobu jízdy s tím, že k předjetí raději využijí Joker lap.

Joker lap (resp. Vuelta joker) už třetí sezonu používá argentinský šampionát cestovních vozů STC2000 na okruhu San Martín. Tam ale zvolili opačný princip - během závodu má jezdec možnost dvakrát projet zkrácením tratě o cca 9 sekund. Ani zde si ale stále nejsou jisti, zda jde o přínos nebo ne a mezi jezdci jsou příznivci, stejně jako odpůrci Joker lapu. Určitě jde o prvek komplikující strategii pro závod, zejména s ohledem na nebezpečí, že získanou výhodu může vzápětí eliminovat vyjetí Safety caru. Současně ale někteří jezdci tuto možnost vítají, protože jim otevírá šanci volbou riskantní strategie zasáhnout do boje o prvenství i při startu z hodně zadních pozic.

Ing. Vladimír Rybecký


Další články


Nejbližší akce

19.11. - 19.11. Kurzy Kurz bezpečné jízdy
20.11. FREE AUTODROM AUTO AUTODROM MOST
25.11. - 25.11. Autodrom The Most Winter Challenge - Škoda sraz
08.12. - 08.12. Kurzy Školení s následným odpočtem bodů
09.12. - 09.12. Autodrom The Most Winter Challenge
11.12. - 11.12. Kurzy Safety Experience Autodrom Most
16.12. - 16.12. Kurzy Kurz pro řidiče FOR LADIES
17.12. - 17.12. Kurzy Kurz pro řidiče FUN
Celý kalendář akcí
Hlavní partneři

Partneři

Mediální partneři

zavřít