BMW M8 GTE před premiérou

16.01.2018 07:42

Už za pár dní (27. a 28. ledna) začne na Floridě sezona vytrvalostních závodů čtyřiadvacetihodinovkou v Daytona Beach. BMW Motorsport zde poprvé v závodě představí nový závodní vůz kategorie GT.

BMW Motorsport se s novým M8 GTE vrací do nejvyšší kategorie vytrvalostních závodů GTE v mistrovství světa vytrvalostních závodů FIA World Endurance Championship (FIA WEC) a severoamerickém šampionátu IMSA WeatherTech SportsCar Championship (IWSC) s vyvrcholením v závodě 24 hodin Le Mans. Ten dokonce bude v nadcházející „supersezoně“ FIA WEC zařazen do šampionátu hned dvakrát - v letech 2018 a 2019.

Nový M8 GTE ukazuje úzké vazby mezi vývojem připravovaného sériového vozu a motoristickým sportem, resp. provázanost oddělení BMW Motorsport a BMW M. Design BMW M8 GTE proto zdůrazňuje příbuznost s vozy BMW řady 8 a M8, což je zřejmé zejména ve shodné linii střechy a designu předních světlometů a zadních svítilen.

Hlavní roli při vývoji BMW M8 GTE hrál tzv. virtuální vývoj. Optimalizace topologie a 3D tisk poskytly inženýrům BMW Motorsportu mnohem větší svobodu při hledání inovativních řešení. Rychlá příprava a výroba inženýrům umožnila získat nově navržený díl jako použitelný prototyp již 24 hodin po ukončení virtuálního vývoje. Systém řízení trakce se vyvíjel s využitím umělé inteligence.

Při vývoji aerodynamiky nový algoritmus umožnil využití většího výpočetního výkonu k výraznému zvýšení objemu výpočtů počítačového modelování proudění CFD, a tím ke zvýšení počtu možných simulací ještě před tím, než se vůz dostal do aerodynamického tunelu. Také zde BMW Motorsport využívá synergie se sériovou výrobou a těží z dokonalých podmínek vlastního aerodynamického tunelu BMW Group Aero Lab. Jedním z výsledků tohoto vývoje jsou inovativní aerodynamická kola.

Při vývoji vozu hraje klíčovou roli lehká konstrukce. Výrazné úspory hmotnosti bylo dosaženo rozsáhlým použitím ultra lehkých komponent z uhlíkových kompozitů. Vůz má při délce 4980 mm a šířce 2046 mm hmotnost pouze 1120 kg.

Motor V8 4,0 l s technikou BMW TwinPower Turbo má nominální výkon přesahující 370 kW (500 k). Blok motoru a hlava válců jsou převzaty ze sériového motoru a vyrábějí se ve slévárně lehkých slitin společnosti BMW Group v Landshutu. Cílem vývoje bylo dosažení co nejvyšší účinnosti a maximální odolnosti. O přenos točivého momentu se stará šestirychlostní převodovka se sekvenčním řazením.

V rámci přípravy vůz po sérii testů na Lausitzringu a na okruhu Paula Ricarda na jihu Francie v listopadu 2017 absolvoval v Daytoně ostrý test na 24 hodin. Definitivní hodnoty výkonu a hmotnosti budou záviset na propočtech pro vyrovnání výkonnosti BOP (Balance of Performance).

„S vozem BMW M8 GTE přinášíme nejmodernější technologie do závodů kategorie GT. Už teď se nemůžeme dočkat, až ho uvidíme bojovat o vítězství,“ řekl ředitel BMW Motorsport Jens Marquardt.

Ing. Vladimír Rybecký


Další články


Hlavní partneři

Partneři

Mediální partneři