Nissan Leaf NISMO RC - závodní verze elektromobilu
Nissan současně s novým monopostem formule E představil i novou verzi nejprodávanějšího automobilu s elektrickým pohonem ne světě Leaf - v závodní úpravě od svého oddělení pro motoristický sport NISMO.
Při příležitosti výročního NISMO Festivalu na okruhu Fuji International Speedway, kde se před lety jezdila i Velká cena Japonska formule 1, Nissan jako součást své strategie Nissan Intelligent Mobility vision představil dva závodní vozy s elektrickým pohonem. S monopostem 2. generace japonská automobilka vstupuje do šampionátu FIA formule E, kde střídá aliančního partnera Renault. Kromě toho veřejnosti představila i speciální verzi modelu Leaf, který už několik let kraluje celosvětovým tabulkám prodejnosti mezi elektromobily.
Oddělení NISMO na příkladu modelu Leaf ukázalo, jak dokáže zhodnotit své mnohaleté zkušenosti z úprav sériových vozů pro závodní účely i v případě tak neobvyklého vozu z hlediska využití pro motorsport. Přitom bylo cílem ukázat, že elektrický pohon může nabídnout i vynikající výkonnost a dokáže řidiči poskytnout vzrušující zážitky.
Systém vysokokapacitních Li-Ion akumulátorů a měnič vycházejí ze sériového Leafu. Nissan Leaf NISMO RC ovšem má elektrický pohon s více než dvojnásobným výkonem a točivým momentem. S trakčním elektromotorem na každé nápravě, a tím i pohonem všech kol, má vynikající záběrové schopnosti. K tomu se přidává i ideální rozložení hmotnosti mezi obě nápravy.
Každý z trakčních elektromotorů dává výkon 120 kW, což znamená celkový výkon 240 kW. K tomu se přidává točivý moment 640 N.m, který je k dispozici prakticky okamžitě a v širokém rozsahu otáček. Výkon využívaný pro každé jednotlivé kolo se reguluje nezávisle tak, aby se největší část točivého momentu vždy využívala u kol, která mají v daném okamžiku nejlepší záběrové parametry. To zaručuje skvělou ovladatelnost a manévrovací schopnosti vozu.
Samonosná struktura je pro závodní verzi vyrobena z kompozitu na bázi uhlíkových vláken a vylehčeno bylo i mnoho dalších dílů, takže se podařilo hmotnost vozu snížit na 1220 kg. Výsledkem kombinace velkého výkonu a točivého momentu při nízké hmotnosti je zrychlení z 0 na 100 km/h za 3,4 s.
Proměnou prošel i vnější vzhled vozu, který se stal mnohem agresivnějším. Úpravy aerodynamiky s přestavitelným zadním přítlačným křídlem podtrhuje působivé zabarvení, které vychází ze stejných principů jako barevné schéma monopostu formule E. Vůz je dlouhý 4546 mm a má rozvor náprav 2750 mm. Proti sériové podobě je delší, širší a sedí blíž k silnici - celková výška vozu je o plných 300 mm nižší než sériového vozu. Osvětlení vozu, tedy hlavní světlomety i zadní svítilny, využívá LED.
Oddělení NISMO už v roce 2011 připravilo speciální verzi první generace modelu Leaf. Tehdy ale technici zdaleka nešli tak daleko jako v tomto případě, kdy vznikl automobil skutečně připravený k závodní činnosti. Bohužel pro jeho využití zatím neexistuje odpovídající kategorie, v níž by se jeho parametry mohly uplatnit. Prozatím se proto bude jen prezentovat při závodech šampionátu formule E.
Přibývající experimentální závodní vozy s elektrickým pohonem nicméně ukazují, že už je nejvyšší čas na to, aby FIA zareagovala a pokusila se tento nezadržitelný vývoj usměrnit vytvořením rámcových předpisů týkajících se jak vozidel, tak i formátu závodů.
Ing. Vladimír Rybecký
Další články
- Nissan Leaf NISMO RC - závodní verze elektromobilu (04.01.2019)
- Cestovní vozy ještě atraktivnější (02.01.2019)
- Co dnes postrádá formule 1? (28.12.2018)
- Nová podoba šampionátu vytrvalců (20.12.2018)
- Rady experta na bezpečnost silničního provozu Jiřího Patery (17.12.2018)