Dívčí válka

05.01.2018 09:00

Nedlouho před vánočními svátky proběhly volby vrcholných orgánů Mezinárodní automobilové federace FIA spojené s obměnou některých vedoucích funkcionářů. Nevyvolalo to větší zájem médií s jedinou výjimkou - jmenování nové členky sportovní komise.

Angličanka Pippa Mannová je jednou z nejúspěšnějších závodnic posledních let. Pro poslední ročník 500 mil v Indianapolisu se kvalifikovala největší rychlostí, jakou kdy žena na této trati dosáhla. Během své kariéry startovala mj. i v prestižních seriálech formule Renault 3,5, Indy Lights (zde v roce 2010 vyhrála závod na oválu Kentucky Speedway) a IndyCar Series včetně šesti startů v Indy. I když nedosáhla výsledků srovnatelných s Danicou Patrickovou, svými výkony v soubojích s nejlepšími závodníky si získala velký respekt.

Když FIA oznámila, že zástupkyní žen v její sportovní komisi byla jmenována Španělka Carmen Jordá Buades, Pippu Mannovou to přinutilo reagovat. Na rozdíl od Mannové její bývalá soupeřka z Indy Light Series Jordá nikdy nedosáhla žádné zaznamenání hodné výsledky. Její působení ve španělském šampionátu F3 i v Indy Lights skončilo neúspěchem a její tříletá účast v šampionátu GP3 byla naprostým fiaskem (ve 44 startech nezískala ani jediný bod). Přesto byla pro rok 2015 jmenovaná testovací pilotkou týmu F1 Lotus. To šéfka komise žen ve FIA Michel Moutonová, sama vicemistryně světa v rallye, komentovala jako čistě marketingovou záležitost degradující ostatní ženy závodnice. Španělka sice do monopostu F1 neusedla, nicméně své místo si uchovala i pro rok 2016, kdy se tým Lotus proměnil v Renault. Jordá sice uváděla, že při jízdách na simulátoru dosahovala časy jen o sekundu horší než týmová jednička Romain Grosjean, její vývojový kolega Marco Sorensen ovšem tvrdil, že se jeho časům nepřiblížila lépe než na 12 vteřin.

Problém ve jmenování Španělky do sportovní komise ale nespočívá v její velmi chabé výkonnosti na okruzích. Zásadní je skutečnost, že Jordá opakovaně prohlásila, že ženy nejsou schopné v autech závodit na srovnatelné úrovni jako muži a proto by pro ně měly být vytvořeny oddělené šampionáty včetně mistrovství světa F1.

Mannová proto pokládá jmenování Španělky do sportovní komise za urážku všech žen - závodnic, které se snaží soupeřit s muži na stejné úrovni a daří se jim to. „Nic proti Carmen, ale zvolit do této pozice někoho s takovýmito názory, to je velkým zklamáním. Nemohu ji pokládat za svou zástupkyni,“ vysvětlila Pippa svůj postoj.

Na stranu Mannové se přidala i Leena Gadeová, vysoce respektovaná závodní inženýrka ve vytrvalostních závodech, která má na svém kontě i vítězství ve 24 hodinách v Le Mans (2011, 2012 a 2014 u Audi Sport Teamu Joest). „Rozhodla jsem se vstoupit do tohoto mužského světa jako mnoho dalších žen v nejrůznějších rolích v rámci motoristického sportu. Děláme to proto, abychom byly nejlepší proti mužům i ženám. To bychom se měly účastnit úplně nějaké jiné hry?“ uvedla.

Pippa Mannová ve svém prohlášení připomenula, že vloni Christina Nielsenová už podruhé získala titul v seriálu IMSA GTD a Katherine Leggeová v něm vyhrála několik závodů. Také v dragsterech jsou ženy velmi úspěšné a Brittany Forceová získala titul v Top Fuel. Závodnice proto nepotřebují vlastní šampionáty, ale větší podporu, aby mohly ze závodů motokár, kde jich s úspěchem závodí velký počet, postoupit do školních formulí.

Snaha FIA vytvořit oddělené šampionáty pro ženy může mít jedinou motivaci - přijetí motoristického sportu do olympijského hnutí. Přístup do něj mají totiž jen ty sporty, které organizují šampionáty pro muže i ženy.

Ing. Vladimír Rybecký


Další články


Hlavní partneři

Partneři

Mediální partneři