Drama až do finiše - díky předpisům

27.06.2017 08:00

Vrcholem letošního závodu 24 hodin Le Mans byla bitva v kategorii LM GTE Pro. Diváci byli soubojem, který se rozhodoval až v předposledním kole, nadšeni. Málokdo z nich ale tušil, že se o to zasloužili i pořadatelé skvělým nastavením technických předpisů.

Souboj nádherných kupé Aston Martin Vantage, Chevrolet Corvette C7.R, Ferrari 488 GTE, loni vítězných Fordů GT a zcela nových Porsche 911 RSR trval po celých 24 hodin. Vedoucí vozy po celý čas dělily jen sekundy a nic na tom nezměnily ani snahy některých týmů vyšachovat soupeře použitím rozdílné strategie. Po celých 24 hodin se ve vedoucím kole pohybovala skupina vozů svádějících na trati souboje, jako by šlo o sprint. Ve vedení se vystřídaly vozy všech pěti značek.

Vše vyvrcholilo bitvou o vítězství v posledních kolech, překonávající i to, co kdysi vymysleli scénáristé legendárního filmu Le Mans Steveho McQueena. Vedl letošní vítěz z 24hodinovky v Daytony Beach i 12hodinovky v Sebringu Jordan Taylor se Chevroletem Corvette, ale jen se sekundovým odstupem jej pronásledoval Brit Jonathan Adam s vozem Aston Martin. Aston Martin byl trochu rychlejší na rovinkách, ale ne dost, aby to stačilo na předjetí.

Zoufalý Adamův pokus o předjetí v zatáčce Mulsanne neměl šanci na úspěch. Po lehké kolizi se Taylor udržel ve vedení a Aston tím před posledními dvěma koly ztratil cenné metry. Jenže rozdílná strategie způsobila, že žlutá corvetta už měla zcela sjeté pneumatiky. Taylor měl problém udržet vůz na trati. Nakonec byl nucen projet šikanou a jeho pneumatiky tím definitivně vzaly za své. K obrovské radosti 60 000 britských fanoušků se letitý temně zelený Aston Martin dostal do vedení a zvítězil. Corvette nakonec dojížděla poslední kolo s defektem pneumatiky a v poslední zatáčce ji předjel nejrychlejší z vozů Ford GT.

To vše bylo výsledkem letošní metodiky vyrovnání výkonnosti BoP (Balance of Power). Pro šestihodinové závody mistrovství světa ve vytrvalostních závodech FIA WEC se používá metoda automatického výpočtu zátěží a omezení výkonu na základě posledního závodu, přičemž se jako etalon pro ostatní bere vůz Ferrari 488 GTE. Důraz se při tom klade na poslední fázi závodu. Jenže to je pro 24hodinový závod nedostačující. Navíc v Le Mans startují i vozy Corvette, které se ostatních závodů WEC neúčastní.

Loňská metodika, vycházející z předchozích závodů FIA WEC a upřesněná během prvních tréninků, skončila fiaskem. Nové vozy Ford GT totiž s myšlenkou na triumf v Le Mans přesně 50 let po prvním vítězství v tomto závodě úmyslně nejezdily naplno. Ač na to soupeři upozorňovali, pořadatelé nastavili takové handicapy, že Fordy měly v závodě drtivou převahu a triumfovaly.

Pořadatelé se tím poučili a pro letošní rok zvolili velmi komplikovaný postup, a jak závod ukázal, byli velmi úspěšní. Spokojenost s jejich prací vyjádřili všichni startující, včetně těch poražených. Pouze v táboře Fordu nebyli nadšeni s dodatečné zátěže 20 kg a snížení plnicího tlaku turbodmychadla jejich motorů, zvláště proto, že u nepřeplňovaných motorů Aston Martin a Corvette byl naopak zvětšen restriktor v sání. Vozy Ferrari měly výhodu v tom, že se na nich nic nemuselo měnit, protože, jak už bylo řečeno, tyto vozy jsou etalonem, a Porsche 911 RSR s motorem před zadní nápravou jelo první sezonu.

Ing. Vladimír Rybecký


Další články


Hlavní partneři

Partneři

Mediální partneři