Elektrické formule dostávají náboj

10.11.2017 08:57

Elektrifikace závodů monopostů pokračuje rychleji, než si ještě nedávno dokázal kdokoliv představit. Žádná jiná disciplína motoristického sportu nepřitahuje takový zájem automobilek, jako formule E. Přitom se zde vytváří prostor pro soupeření konstruktérů, který jinde postrádáme.

Když Alejandro Agag zakládal mistrovství formule E, tak navzdory podpoře ze strany Mezinárodní automobilové federace FIA působil jako naivní snílek. Skutečnost, že jezdci musejí v polovině každého závodu přesedat do jiného monopostu, vyvolávala pohrdlivý úsměv.

Začínalo se s identickými monoposty s jednotnou pohonnou jednotkou. Navíc Agag přišel s další inovací - jít se závody za lidmi. Proto se nejezdí na závodních tratích, ale na městských okruzích v centrech světových metropolí. Jenže závody v ulicích měst moc nepřejí předjíždění a ani závody identických vozů neslibují moc dramatickou zábavu.

První ročník šampionátu formule E, probíhající v letech 2014 a 2015, dával za pravdu spíš škarohlídům, nicméně postupné uvolňování technických předpisů a hledání zajímavějších profilů tratě krok za krokem vytváří podmínky pro dramatičtější podívanou. Nedávno skončená sezona 2016-2017 už přinesla mnohá dramata jak na tratích, tak i napínavý souboj o titul, který se rozhodoval až v úplně poslední jízdě. V tomto ohledu byla formule E zajímavější než formule 1.

Osvědčuje se i pořádání závodů ve městech. Není to ale bez problémů. Závody sice neobtěžují hlukem, takže na ně chodí celé rodiny i s malými dětmi, jenže budování okruhů při splnění nejvyšších bezpečnostních standardů působí několikatýdenní dopravní omezení. Mnohá atraktivní města proto po zkušenosti s prvním ročníkem ztrácejí zájem tuto zkušenost opakovat.

Uvolňování technických předpisů, týkající se pohonných jednotek, láká do formule E automobilky, které zde vidí ideální prostor pro ověřování nových technologií, k jejichž použití v sériové produkci je nutí legislativa. Vstup do formule E už po DS a Jaguaru ohlásily i Audi, BMW, Mercedes a Porsche a místo Renaultu zaujme jeho alianční partner Nissan. V důsledku toho se do existenčních problémů dostaly německé DTM a mistrovství světa ve vytrvalostních závodech FIA WEC.

Pokud ale média opakovaně připomínají jen výše uvedené značky, je to dokladem malé informovanosti o situaci ve světě elektromobility. Mezi účastníky šampionátu totiž najdeme i další automobilky - indickou Mahindru, Venturi z Monaka a čínské Faraday Future a NextEV (Nio). V současné době je tedy ve formuli E jen jediný tým bez už uzavřeného kontraktu s automobilkou.

Toho zajímavého se ve spojení s formulí E děje hodně, včetně návratu okruhových závodů do Švýcarska na městský okruh v Curychu. Proto se na tuto disciplínu v našem blogu podíváme častěji.

Kalendář závodů ePrix ve 4. sezoně (2017-2018)

  1. - 3. prosince 2017 Hongkong, Čína (2 závody)
  2. ledna 2018 Marrákeš, Maroko
  3. února Santiago de Chile, Chile
  4. března Mexico City, Mexiko
  5. března Sao Paulo, Brazílie
  6. dubna Řím, Itálie
  7. dubna Paříž, Francie
  8. května Berlín, Německo
  9. června Curych, Švýcarsko
  10. - 15. července New York, USA (2 závody)
  11. -29. července Montreal, Kanada (2 závody)

Ing. Vladimír Rybecký


Další články


Hlavní partneři

Partneři

Mediální partneři