GT s elektrickým pohonem se připravují na start

14.05.2017 09:06

Navzdory mnoha pohrdlivým názorům se šampionát elektrických monopostů Formule E úspěšně rozvíjí a ve své třetí sezoně přitahuje velkou pozornost. Už letos začne další šampionát určený pro vozidla s elektrickým pohonem, tentokrát půjde o vozy GT.

První seriál zcela bezemisních vozů GT, vycházejících ze sériové produkce, Electric GT Championship odstartuje o víkendu 25. - 26. října dvoudenním podnikem na okruhu Paula Ricarda ve Francii. V lednu 2018 se pojede na dosud neurčené trati, kde se současně odehraje oficiální prezentace pod záštitou FIA. Poté budou následovat další závody - v březnu v Portugalsku v Algarve, v dubnu v Itálii v Misanu, v květnu v Německu na Nürburgringu, v červnu v Belgii, 12. srpna ve Velké Británii (Silverstone), 2. září v nizozemském Assenu a vyvrcholením bude říjnový závod ve Španělsku v Barceloně (termíny jsou zatím bez záruky, oficiálně byl potvrzen jen úvodního říjnový víkend ve Francii).

Každý podnik bude jednodenní záležitostí se dvěma závody na 60 km, přičemž o pořadí na startu toho prvního bude rozhodovat výsledek hodinové kvalifikace. Šampionátu EGT, jehož iniciátorem a generálním ředitelem je Mark Gemmell, se má zúčastnit 10 týmů a 20 řidičů. Pro první sezonu Electric GT Championship byl vybrán jednotný vůz Tesla Model S P100D. Proti sériové podobě byla závodní verze EGT Tesla V2.0 vylehčena o 525 kg, tzn. její hmotnost by měla být okolo 1600 kg. Pro pohon všech kol je k dispozici špičkový výkon 585 kW (784 k), nominální výkon 380 kW a točivý moment 995 N.m, což vozu poskytuje zrychlení z 0 na 100 km/h za 2,1 s. Kapacita lithio-ionových akumulátorů je 100 kWh. Vůz je vybaven špičkovým bezpečnostním systémem OMP a obutý do pneumatik Pirelli.

Podle Lucase di Grassiho, který závodní EGT Teslu testoval na okruhu ve Vallelunze, bude vůz minimálně stejně rychlý jako vrcholná kategorie GT500 japonského šampionátu Super GT, pokládaná za vůbec nejrychlejší současné GT vozy. Na jedno kolo bude podle di Grassiho EGT dokonce vůbec nejrychlejším současným vozem GT, ale při závodě bude muset jezdit pomaleji kvůli chlazení a řízenému odběru z akumulátorů. Vůz má navíc v současné podobě nedostatečný aerodynamický přítlak.

Oficiálním dodavatelem rychlodobíjecích stanic pro šampionát je společnost Magnum Cap. Stanice budou vybaveny 20 rychlodobíjecími stojany na stejnosměrný proud s připojením podle standardu CHAdeMO a příkonem 55 kW/h.

Základna šampionátu bude vybudována na okruhu Pau-Arnos (Pau E-Circuit) ve Francii, kde se budou vozy dále testovat.

Každý podnik seriálu Electric GT má být víkendovým festivalem nových technologií a inovací pro udržitelnou dopravu, konajícím se po celý víkend kolem tratě pod heslem „The Age of Light“ („Éra světla“). Fanoušci budou mít možnost závody sledovat přes Periscope, Twitch a YouTube, stejně jako komunikovat přímo s týmy s využitím platforem sociálních médií.

Ing. Vladimír Rybecký

 

 


Další články


Hlavní partneři

Partneři

Mediální partneři