Renault ukázal budoucnost F1
Renault se ve formuli 1 angažuje od roku 1977, kdy jako první uvedl motor s přeplňováním turbodmychadlem. Nyní ukazuje, jak by mohly vypadat monoposty v době, kdy bude ve F1 slavit půl století.
Takřka před půl stoletím vznikla ve spolupráci několika partnerů s karosárnou Pininfarina studie, která naznačovala podobu bezpečnějšího monopostu formule 1 blízké budoucnosti. Studie Sigma byla předvedena na autosalonu v Ženevě na jaře roku 1969 a další roky ukázaly, že se mnoho ze zde prezentovaných idejí skutečně ve formuli 1 uplatnilo.
Nyní se o něco podobného pokusil Renault Sport. Na autosalonu v Šanghaji předvedl svou představu o monopostu formule 1, jak by mohl vypadat za deset let. Studie RS2027 Vision nevznikla s cílem vyvolat revoluci s ohledem na zvýšení bezpečnosti, protože v tomto ohledu je situace ve formuli 1 zásadně odlišná, než byla v 60. letech. Renault ukazuje možnosti uplatnění nejnovější techniky, přičemž i nadále zůstává v centru všeho řidič, který ji ovládá. Je při tom v uzavřeném kokpitu chráněn ještě lépe, než je tomu nyní. Nároky na něj budou vyšší než nyní, protože monoposty by se měly pohybovat mnohem rychleji.
Ze současné formule 1 vychází koncept pohonné jednotky, nicméně jde mnohem dále v efektivitě. Malý spalovací motor je doplněn systémy rekuperace energie, které vozidlu poskytnou až pětinásobek elektrické energie, než je tomu nyní. Výsledkem by měl být nejvyšší využitelný výkon 1 MW (1360 k), což při hmotnosti jen 600 kg monopostu poskytne úžasný poměr výkonu a hmotnosti, a tím i mnohem lepší dynamiku. Přitom by měl vystačit s poloviční náplní paliva (tzn. 60 kg) než dosud (105 kg). Dvojice elektromotorů, každý s 250 kW, ve spojení s vysokokapacitními akumulátory umožní i režim jízdy výhradně na elektrický pohon.
Pro zvládnutí velkého výkonu by monopost měl mít pohon všech kol, pro zjednodušení tvaru přítlačných ploch by měla být aerodynamika aktivně ovládaná a všechna kola by měla být řiditelná. To vše jsou prvky, které se už ve F1 zkoušely nebo připravovaly, ale v současné době jsou zakázané.
Pro zlepšení zážitku pro diváky bude jezdec pod průhledným krytem kokpitu lépe viditelný a pomocí LED displejů se budou na voze zveřejňovat důležité informace (to už v menším známe z vytrvalostních závodů i amerických IndyCars). Aby se kvůli tomu neomezoval prostor pro sponzory, displeje by měly být v předních kolech (i to už v USA před pár lety zkoušeli, ale tehdy ještě technika neposkytovala potřebnou čitelnost). Současně by ale měly být přes internet dostupné i údaje z telemetrie a kamery v přilbě jezdce. V případě nehody na trati se místo vyjetí Safety caru jen aktivuje autonomní řízení.
Pro snížení nákladů Renault Sport navrhuje, aby se mnoho z používaných komponent bylo jednotných pro všechny týmy a vyráběly se pomocí 3D tisku.
Ing. Vladimír Rybecký
Další články
- Renault ukázal budoucnost F1 (24.04.2017)
- Také Audi má vůz GT4 (20.04.2017)
- Připravuje se BMW M4 GT4 (18.04.2017)
- Do F1 z dlouhé chvíle (13.04.2017)
- Kia v závodech cestovních aut (07.04.2017)