Koncept závodního vozu budoucnosti

12.09.2017 13:34

Na autosalonu ve Frankfurtu společnost BMW Group představí designovou studii závodního cestovního vozu MINI John Cooper Works GP Concept.

Vozy BMC Mini Cooper S se před půl stoletím proslavily především v automobilových soutěžích. Nejvěhlasnější jsou zejména jejich tři vítězství v Rallye Monte Carlo (1964, 1965 a 1967, přičemž v roce 1966 je o další triumf připravila kontroverzní diskvalifikace). Přitom se trochu zapomíná, že to bylo i s pomocí zvýhodnění vozů s menším zdvihovým objemem, protože na rozdíl od dneška tehdy o pořadí nerozhodoval skutečně dosažený čas, ale výsledky se přepočítávaly s využitím různých koeficientů.

Tyto vozy ale dosáhly i mnoho pozoruhodných úspěchů na závodních okruzích, včetně dvou titulů v mistrovství Evropy cestovních vozů v letech 1964 (Warwick Banks) a 1969 (John Handley) a tří titulů v Britském mistrovství cestovních vozů BTCC v letech 1961 (John Whitmore), 1962 (John Love) a 1969 (Alec Poole). V těchto šampionátech získával titul absolutního mistra jezdec, který dosáhl nejvyšší počet bodů v rámci své kategorie. To zvýhodňovalo jezdce z méně obsazených kategorií (k započtení výsledku ale byl nezbytný minimální počet startujících) s menší konkurencí. Jenže Mini Cooperů vždy startoval velký počet a konkurence v jejich kategoriích (do 1000 cm3 a do 1300 cm3) bývala obvykle největší. Uvedené tři tituly proto měly skutečně vysokou sportovní hodnotu.

Nyní chce značka MINI tyto okruhové úspěchy připomenout konceptem, který ovšem není navržen v retrostylu, ale naopak naznačuje možnou podobu budoucích závodních vozů na bázi sériové produkce.

Designová studie MINI John Cooper Works GP je výrazně širší než sériové MINI. Podobu závodního vozu jí dodávají mohutné nárazníky vpředu i vzadu, nástavce prahů a vysoký střešní spoiler. Použití lehkých materiálů, jako jsou kompozity na bázi uhlíkových vláken, zlepšuje poměr výkonu a hmotnosti. Rovnoměrně rozložená hmotnost mezi obě nápravy dodává vozu charakter motokáry. Číslo 0059 odkazuje na rok, kdy se zrodilo klasické Mini: 1959.

V interiéru, chráněném vestavěným ochranným hliníkovým trubkovým rámem, najdeme projekční Head-Up displej, poskytující potřebné informace do zorného pole řidiče, a centrální dotykový displej, umožňující nastavení podvozku (nejsem si ale jistý, jak by se dotykový displej ovládal rukou v nehořlavé rukavici). Dveře a přístrojový štít jsou vyrobeny technologií 3D tisku.

Výkonové parametry zatím nebyly zveřejněny. Každopádně by nebylo špatné vidět podobný typ závodních aut na okruzích.

Ing. Vladimír Rybecký


Další články


Hlavní partneři

Partneři

Mediální partneři