Koníček mistra světa

23.03.2017 10:16

Australan Jack Brabham se ve formuli 1 stal v letech 1959 a 1960 stal mistrem světa s vozy Cooper. Závoděním ve F1 si ale na živobytí nevydělal. Proto měl vlastní prodejnu aut. Do té si jako pomocníka pozval přítele z Austrálie Rona Tauranaca. Spolu začali vyrábět i sady pro vylepšení sériových aut. Odtud byl jen krok ke stavbě vlastních závodních vozů.

Založili firmu Motor Racing Development, neboli MRD. V roce 1961 postavili první monopost formule Junior. Prvním zákazníkem byl Francouz Jo Schlesser a ten jim naznačil, že ve Francii nemůže závodit s autem, které se jmenuje MRD. Proto monoposty dostaly jméno Brabham.

V roce 1962 Tauranac pro Brabhama postavil první monopost F1 BT3. V téže době Lotus představil první monopost s monokokem a všichni konstruktéři začali tento koncept napodobovat. Jedinou výjimkou zůstal Tauranac. Jeho robustní monoposty, používající tlumiče a pružiny nezakryté karoserií, se ukázaly jako vysoce efektivní. Jejich výroba i údržba byla nenáročná, takže se staly přitažlivými i pro soukromé týmy a jezdce, kteří tehdy tvořili podstatnou část startovního pole.

V roce 1963 Brabham s Tauranacem angažovali Američana Dana Gurneye. Kvůli jeho vytáhlé postavě se šasi nového BT7 muselo prodloužit o 5 cm. Pro sezonu 1964 byl vůz upraven pro širší pneumatiky Dunlop na kolech 13“. Gurney s BT7 vyhrál ve Francii a Mexiku, když v Belgii mu vítězství uniklo v posledním kole pro prázdnou nádrž. V následujícím roce sice Gurney nevyhrál žádnou velkou cenu, ale s vylepšeným modelem BT11 poprvé obutým do pneumatik Goodyear po sérii pódiových umístění získal celkově 4. místo v šampionátu. Brabhamy BT7 a BT11 byly nejrozšířenějšími monoposty F1 té doby. S vozy Brabham se v šampionátu objevilo 11 jezdců, přičemž ve VC JAR jich na startu stálo osm!

I s novými předpisy, platnými od roku 1966 Tauranac pokračoval v evoluci jednoduchého monopostu s trubkovým rámem. Gurney se rozhodl pro stavbu vlastního auta. Brabham proto místo ukončení závodní kariéry vyhrál čtyři velké ceny a získal třetí titul! O rok později přidal pro vůz Brabham druhý titul Denny Hulme.

Letité vozy BT11 se ve F1 objevily ještě v roce 1968! Tauranac opustil trubkový rám až u modelu BT33 pro sezonu 1970. Dodnes vozy BT7 a BT11 patří k nejrozšířenějším v závodech historických formulí, takže je pravděpodobně uvidíme i 12. až 14. května v Mostě.

Ing. Vladimír Rybecký


Další články


Hlavní partneři

Partneři

Mediální partneři