Odešel otec Loly

13.06.2017 07:49

Ve věku 89 let zemřel Eric Broadley, zakladatel jednoho z nejvýznamnějších výrobců závodních automobilů Lola Cars.

Eric Broadley vystudoval architekturu, ale spolu s mnoha dalšími nadšenci se v 50. letech pustil do závodění s auty vyrobenými na bázi Austinu Seven. Z této konstrukční líhně vzešli mnozí později slavní konstruktéři včetně Colina Chapmana, Franka Costina, Lena Baileyho, Lena Terryho či Briana Harta, kteří se později zasloužili o britskou dominanci ve F1 trvající dodnes.

V roce 1957 Broadley postavil první vůz nazvaný jménem Lola. Monoposty se touto značkou se poměrně rychle prosadily ve všech možných kategoriích od formule Junior a F3 až po formuli 1 i Indianapolis. Ve formuli 1 bylo působení Loly poněkud neobvyklé, protože firma dodávala svá auta jiným, a to ať už pod svým jménem (např. už v roce 1962) nebo jen jako dodavatel šasi (takto si na své konto připsala i jediné vítězství ve Velké ceně Itálie roku 1967 - jako Honda RA300 neboli „Hondola“). Mnohem úspěšnější byly Loly v zámoří, kde třikrát vyhrály 500 mil Indianapolis a dosáhly na mnoho titulů jak v IndyCars (resp. ChampCars), tak v kdysi populární formuli 5000.

Jediný pokus Loly ve F1 s vlastním továrním týmem skončil v roce 1997 fiaskem a bankrotem, po němž Broadley firmu opustil.

Vozy Lola se nejvíc proslavily v závodech sportovních vozů. Broadley zde svou konstrukcí Mk. 6 z roku 1962 způsobil podobnou revoluci jako Colin Chapman s Lotusem 25 ve F1. Lola GT (Mk. 6) totiž byla prvním sportovním vozem s hliníkovým monokokem a motorem vzadu. Tato konstrukce natolik zaujala vedení Fordu, že Broadleye angažovalo, aby na jejím základě vytvořil sportovní prototyp, z něhož se posléze zrodil legendární Ford GT40. Broadley se ale brzy s Fordem rozešel, protože v Detroitu nechtěli akceptovat jeho nápady na zlepšení konstrukce. Ty proto realizoval v další legendární konstrukci, Lole T70. Původně otevřený vůz kraloval závodům sportovních vozů v zámoří i na britských ostrovech a John Surtees s ním vyhrál první ročník slavného seriálu CanAm v roce 1966.

V roce 1967 Broadley vůz T70 vybavil karoserií kupé, a vznikl tak jeden z nejkrásnějších závodních vozů všech dob. V závodech sportovních vozů několik let docházelo k bitvám mezi vozy Lola T70 Mk.III, většinou poháněnými motory Chevrolet, a Fordy GT40. Loly byly rychlejší a na krátkou vzdálenost úspěšnější, jenže ve vytrvalostních závodech měla navrch větší spolehlivost Fordů. Vrcholem této rivality byla sezona 1969, kdy Fordy GT40 vyhrály 24 hodin v Le Mans a 12 hodin v Sebringu, zatímco nádherná Lola-Chevrolet T70 týmu Rogera Penskeho triumfovala ve 24 hodinách v Daytona Beach. Tento závod je zachycen v unikátním filmu The Racing Scene o týmu filmového herce Jamese Garnera (hrál Petera Arona ve filmu Grand Prix) se dvěma vozy Lola - pro fanoušky klasických sportovních vozů možná ještě působivějším než McQueenovo Le Mans.

Ing. Vladimír Rybecký

 


Další články


Hlavní partneři

Partneři

Mediální partneři