Připravuje se vznik nové kategorie E TCR

13.03.2018 07:56

Po Tesle P100D v závodní úpravě pro připravovaný šampionát Electric GT a Jaguaru I-Pace, pro který se od podzimu začne vypisovat značkový pohár eTrophy jako doprovod mistrovství FIA formule E, přichází Cupra e-Racer jako další závodní vůz s plně elektrickým pohonem.

Cupra e-Racer je prvním zcela elektrickým závodním vozem nově vytvořené značky patřící automobilce Seat. Jak nová značka, tak i její elektricky poháněný závodní vůz se v těchto dnech představují na autosalonu v Ženevě. Tam také promotér šampionátů TCR, organizace WSC, oznámil plán na vznik nového šampionátu cestovních vozů s elektrickým pohonem E TCR.

Nově vytvořená značka Cupra sází na sportovní charakter a vysokou výkonnost svých vozů, dosud nabízených jako speciální varianty vozů Seat. Cupra se samozřejmě chystá vstoupit i do světa motoristického sportu. Převezme veškerou odpovědnost a činnost, kterou dosud vykonávala divize Seat Sport. Cupra tak naváže na více než 40 let účasti španělské značky v nejrůznějších disciplínách motoristického sportu. V posledních letech je Seat s vozem Leon Cup Racer mimořádně úspěšný v mezinárodních závodech cestovních vozů kategorie TCR. Petr Fulín s tímto vozem také vloni získal titul v šampionátu ETCC.

Cupra e-Racer je závodním vozem, jehož základem je Seat Leon Cup Racer. Vychází ze stejné nosné struktury vyztužené především předpisy FIA vyžadovaným vestavěným ochranným rámem. Pohání jej čtyři trakční elektromotory poskytující celkový systémový výkon 300 kW a maximální výkon až 500 kW. Jejich otáčky přesahují hranici 12 000/min. Elektromobil poskytuje maximální točivý moment takřka od nulových otáček, takže umožňuje mnohem lepší zrychlení a přitom nepotřebuje převodovku. Pouze pro redukci otáček elektromotoru se používá jednostupňová převodovka. Cupra e-Racer zrychluje z 0 na 100 km/h za 3,2 s a dosahuje nejvyšší rychlosti více než 270 km/h.

Elektromotory jsou napájeny z akumulátorů s kapacitou 65 kW. Hmotnost akumulátorů 450 kg představuje třetinu pohotovostní hmotnosti vozidla. „Umístění akumulátorů znamenalo jeden z největších problémů, které jsme museli vyřešit. Jsou tak velké a mají tak velkou hmotnost, že jsme je museli rozmístit po celé spodní části vozu, abychom zachovali vyvážené nastavení a funkčnost,“ říká technický ředitel projektu Xavier Serra. Nabíjení akumulátorů na maximální kapacitu trvá 40 minut.

Ve snaze vylepšit aerodynamiku byla vnější zpětná zrcátka nahrazena miniaturními kamerami. Jezdec může sledovat veškeré dění kolem vozidla na velkém displeji integrovaném do přístrojové desky.

Provoz elektricky poháněného závodního vozu je nejen čistší z hlediska zatížení ovzduší. Má i další přednosti. Trakční elektromotory mají mnohem jednodušší konstrukcí, což klade výrazně menší nároky na údržbu. Je také mnohem hospodárnější, protože využívá téměř veškerou dodávanou energii, zatímco u spalovacího motoru se využívá maximálně 30 % energie obsažené v palivu. Ve fázích brzdění a zpomalování navíc probíhá rekuperace, tedy zpětné získávání kinetické energie.

„Pocit za volantem je odlišný od závodního vozu se zážehovým motorem. První věcí, která jezdce ohromí, je akcelerace. Také zvuk vydávaný tímto vozem je něčím novým. Na rozdíl od konvenčního vozu vydává e-Racer bzučivý zvuk jako komár,“ říká Xavier Serra.

Se závody cestovních vozů s čistě elektrickým pohonem v nově vytvářené kategorii E TCR se počítá od roku 2019. Šéf organizace WSC Marcello Lotti zdůrazňuje, že není možné ignorovat současné trendy a vývoj nové techniky. Současně blahopřál Seatu, že Cupra e-Racer je plně v souladu s připravovanými technickými předpisy revoluční kategorie E TCR.

Ing. Vladimír Rybecký


Další články


Hlavní partneři

Partneři

Mediální partneři