Revoluce v NASCAR

12.12.2017 10:35

Americké závody dvoudveřových sedanů NASCAR jsou zřejmě tou nejkonzervativnější disciplínou motoristického sportu. Po letech rostoucí popularity se ale na dříve přeplněných tribunách objevují volná místa. Vedení NASCAR na to reaguje snižováním provozních nákladů.

Organizace NASCAR zastřešuje několik závodních sérií automobilů hlásících se k sériovému původu (stock car). Těmi hlavními jsou tři - vrcholný šampionát Monster Energy NASCAR Cup Series, šampionát pro začínající jezdce NASCAR Xfinity Series a mistrovství pickupů NASCAR Camping World Series. Ve Spojených státech mají závody NASCAR mezi sporty druhou největší sledovanost televizních přenosů po americkém fotbalu NFL. V Evropě je partnerem NASCAR Whelen Euro Series.

Přes určité vnější rysy tyto vozy ve skutečnosti už dlouho nemají se sériovými auty nic společného. Vozy používané v závodech NASCAR působí z evropského pohledu archaicky - s trubkovým rámem nesoucím ocelovou karoserii a vpředu uložený motor V8 5,8 l OHV pohánějící zadní kola přes čtyřrychlostní ručně ovládanou převodovku. Nic takového se ani v USA už dávno nevyrábí.

Vnější tvary karoserie jsou velmi striktně omezeny. Přesto se týmy snaží najít možnosti úprav aerodynamiky, přičemž se pohybují na hranici toho, co je dovoleno, a občas ji i překračují. Tyto poměrně malé úpravy se dějí za cenu velkých nákladů na měření v aerodynamických tunelech. Snahou organizace NASCAR ovšem je minimalizovat vliv aerodynamiky a veškeré rozdíly mezi jednotlivými vozy ponechat jen v oblasti motorů, byť i zde jsou možnosti hodně omezené.

Při závodech stock cars jsou velmi časté kontakty mezi vozy nebo se zdí. Přitom oprava poškození karoserie je poměrně drahá, protože její jednotlivé plechové panely jsou k trubkovému rámu přivařeny. Vzhledem k tomu, že se jezdí o každém víkendu, musejí mít týmy neustále připraveny náhradní vozy.

Letos organizace NASCAR přišla s revoluční technickou inovací. Pro sedany nižší kategorie Xfinity Series byla navržena jednotná karoserie tvořená třinácti kompozitními panely, které jsou k rámu přišroubovány. Významně se tím urychlí a zlevní opravy po nehodách. Současně se tak vyloučí jakékoliv nelegální úpravy aerodynamiky, protože díly jsou zcela stejné a speciálním označením šestiúhelníky je zajištěna jejich jednoznačná vzájemná poloha.

Vývoj nových dílů karoserie trval dva roky. Jejich dodavatelem je firma Five Star Race Car Bodies se sídlem ve Wisconsinu. Jde o divizi významného výrobce dílů z kompozitů, polykarbonátu a termoplastů. Přesný tvar forem a složení kompozitu je tajemstvím společnosti Five Star, takže je vyloučena výroba nelegálních napodobenin jednotlivých dílů.

Týmy mohou postupně přejít na nové karoserie. Při použití ocelových karoserií ale musejí odstranit malý spoiler pod přídí a jejich použití znamená handicap asi 64 kg (vůz s ocelovou karoserií má i s jezdcem hmotnost 1542 kg). Nová karoserie byla k dispozici od závodu v Doveru pro posledních šest závodů. Ocelovou karoserii bude možné používat až do konce sezony 2018. Až na základě detailního vyhodnocení jejího použití bude rozhodnuto, zda se použije i ve vrcholné Cup Series.

Ing. Vladimír Rybecký


Další články


Hlavní partneři

Partneři

Mediální partneři