Rozčarování v Le Mans

23.06.2018 10:58

Letošní závod 24 hodin Le Mans byl podle očekávání sólovou jízdou dvojice prototypů Toyota Gazoo TS050 Hybrid. Čekal se ale dramatický souboj pěti značek v elitní kategorii LM GTE Pro. Jenže tento souboj je závislý na stanovení handicapů v rámci BoP, a to se letos moc nepovedlo.

Loňská čtyřiadvacetihodinovka zůstane v paměti fanoušků nevídaným dramatem v boji o vítězství v kategorii LM GTE Pro. O umístění na stupních vítězů se rozhodovalo v posledních dvou kolech. Teprve v úplném finiši se rozhodovalo o vítězství letitého vozu Aston Martin, zatímco dlouho vedoucí Corvette se se zcela ojetými pneumatikami na posledních metrech propadla až na třetí místo.

O vyrovnanost startovního pole s vozy používajícími různé technické koncepce a v sériové podobě s rozdílnými výkony se stará vyrovnání výkonnosti Balance of Performance (BoP). Stanovení této handicapové formule, která má zaručit, že všechny vozy budou dosahovat stejné časy na kolo, se vloni dokonale podařilo. Jenže letos tomu tak nebylo.

V letošním roce se k tradičnímu souboji mezi vozy Aston Martin, Corvette, Ferrari a Ford přidalo navíc ještě BMW se zcela novým vozem M8 GTE. Navíc Aston Martin obměnil už letitý Vantage V8 za zcela nový s motorem AMG biturbo.

Už před příjezdem do Le Mans po šestihodinovce ve Spa panovaly nad letošním nastavením BoP rozpaky. Kvalifikační jízdy to plně potvrdily, protože vozy Porsche 911 RSR byly podstatně rychlejší než jejich soupeři a jejich jedinou konkurencí byly Fordy GT. Vzhledem k tomu, že Porsche v Le Mans oslavovalo 70 let od zahájení výroby sportovních vozů, nešlo nevzpomenout na podobnou situaci před dvěma lety, kdy při příležitosti půl století od prvního vítězství Fordu v Le Mans neměly vozy Ford díky BoP v roce 2016 vyrovnanou konkurenci a výročí oslavily vítězstvím.

Po kvalifikaci byly oznámeny poslední změny v BoP pro kategorii GTE Pro. Vozy Porsche dostaly navíc 10 kg zátěže a Fordy 8 kg navíc. Naopak vozy Corvette C7.R mohly být odlehčeny o 7 kg, zatímco nováčci BMW M8 GTE a Aston Martin Vantage GTE ubraly dokonce o 10 kg. Pouze Ferrari 488 GTE Evo se změny nedotkly.

Diskutabilní novinkou se stal nový předpis vyžadující, aby všechny vozy kategorie GTE Pro tankovaly vždy po 14 kolech. Tím byla ze hry vyřazena možnost využívat rozdílné strategie, což právě vloni přispělo k dramatickému finiši. Pro fanoušky to ovšem přineslo zatraktivnění zejména v úvodu závodu, kdy všechny vozy zajížděly do boxů současně.

Brzy se ukázalo, že ani poslední změny v BoP na převaze Porsche nic nezměnily. Závod rozhodlo brzké vyjetí Safety Caru. Vzhledem k počtu 60 startujících vozů a délce tratě se v Le Mans používají tři zpomalovací vozy. Ten druhý hned v úvodu závodu oddělil vedoucí Porsche od ostatních vozů. Vzhledem k tomu, že po celý závod neměli žádné větší problémy, Michael Christensen, Kevin Estre (toho jsme letos viděli i v Mostě při ADAC GT Masters) a Laurens Vanthoor své Porsche 911 RSR v retrozbarvení ve stylu Porsche 917-20 z roku 1971 nabídnutý dvouminutový náskok využili a s přehledem zvítězili.

O jediné drama se postarali jen Francouzi Frédéric Makowiecki a Sébastien Bourdais. Bourdais s Fordem útočil na druhé místo Porsche, ale „Mako“ mu bránil v předjetí kličkováním na rovinkách. Když se Fordu konečně podařilo dostat se dopředu, Porsche jej na rovince snadno předjelo a Makowiecki Ford nekompromisně vytlačil z trati. Sportovní komisaři ovšem na těchto manévrech neshledali nic špatného. Na výsledek závodu to ovšem nemělo vliv, protože Ford musel tankovat dřív a do cíle dojel za Porsche se ztrátou 26 s. Porsche tedy oslavilo 70 let dvojnásobným triumfem.

Ing. Vladimír Rybecký


Další články


Hlavní partneři

Partneři

Mediální partneři