S novými auty podle nových pravidel

19.12.2017 12:06

Jak už jsme informovali, projde mistrovství světa cestovních vozů pro příští sezonu dramatickou proměnou. Mezinárodní automobilová federace FIA už upřesnila, jaká by měla být definitivní podoba nového šampionátu. Změna se dotkne i FIA ETCC, které nahradí TCR Europe Series.

Světová rada motoristického sportu FIA WMSC po svém jednání v Paříži zveřejnila předpisy nově vytvořeného vrcholného šampionátu cestovních vozů. Z mistrovství světa WTCC se stane Světový pohár cestovních vozů FIA (World Touring Car Cup), ovšem používat bude novou zkratku WTCR. Namísto pokračování stávající kategorie automobilů TC1 se budou na základě dvouleté licence používat automobily ve shodě s předpisy organizace TCR.

Dohodu uzavřely FIA, majitel konceptu a ochranné značky TCR, organizace WSC, a promotér světového šampionátu Eurosport Events Limited (EEL). Na základě této dohody skončí mezinárodní šampionát TCR International Series. Vzhledem k tomu, že v nové podobě šampionátu nebude vypsáno hodnocení pro výrobce, neponese nový seriál titul mistrovství světa.

Změnou projde i evropský šampionát cestovních vozů. Stávající FIA ETCC nahradí nově vytvořená TCR Europe Trophy, kterou bude řídit přímo WSC Marcela Lottiho. Upřesnění nové podoby tohoto seriálu zatím nebylo zveřejněno.

WTCR nabídne novou podobu závodních víkendů. Místo dvou závodů (ty se konaly v rámci WTCC i TCR International Series) se budou během dvoudenního závodního víkendu jezdit závody tři. První den se po dvou volných trénincích (po 30 minutách) pojede samostatná třicetiminutová kvalifikace a úvodní závod, zatímco o hlavním dnu bude převzat stávající formát WTCC, tedy kvalifikace sestávající ze tří částí a poté úvodní závod s deseti nejrychlejšími jezdci z kvalifikace startujícími v opačném pořadí. Vyvrcholením bude hlavní závod se startovním polem seřazeným na základě kvalifikace. Oproti původním informacím bude počet závodů rozšířen na deset víkendů, tedy 30 závodů.

Do WTCR bude přijato maximálně 26 přihlášek s tím, že přednost budou mít stávající účastníci TCR International a WTCC, ale nebudou přijaty přihlášky továrních týmů. Přihlášky je možné podávat v termínu od 15. prosince 2017 do 30. ledna 2018. Pro každý závodní víkend bude mít EEL a FIA možnost pozvat další dva startující na divokou kartu. Počet 28 startujících je poměrně vysoký. Je zajímavý pro diváky, nicméně zkušenosti z jiných seriálů ukazují, že při takovém počtu startujících dochází k mnoha kolizím a velká část závodů se pak odehrává jízdou za safety carem.

Na start budou připuštěny jen vozy s homologací TCR schválenou WSC a potvrzenou FIA WTCR. FIA a TCR nyní pracují na nové podobě vyrovnání výkonnosti BoP (Balance of Performance), přičemž se bude využívat i dodatečná zátěž vázaná na jezdce a nikoliv na značku vozu. Právě stávající podoba BoP byla spojena s největšími kontroverzemi v rámci TCR.

Automobily podle předpisu TCR jsou čtyřdveřové sedany nebo pětidveřové hatchbacky s pohonem předních kol. Motor je turbodmychadlem přeplňovaný se zdvihovým objemem v rozmezí 1750 až 2000 cm3. Maximální výkon je omezen na 350 k (257 kW). V současné době mají homologaci automobily značek Alfa Romeo, Audi, Ford, Honda, Hyundai, Kia, Lada, Opel, Peugeot, Renault, Seat, Subaru a Volkswagen. Z této sestavy Audi, Hyundai, Opel, Peugeot, Seat a Volkswagen mají továrně vyvinutá auta. V případě Hondy jsou vozy od týmu JAS Motorsport, pověřeného přímo automobilkou. Podporu továrny nemají FRD team z Hongkongu, který připravuje Fordy, rakouský SARD s vozy Kia a italský Romeo Ferraris, připravující Alfy Romeo.

Ing. Vladimír Rybecký


Další články


Hlavní partneři

Partneři

Mediální partneři