Špion a jeho stín

29.05.2018 09:19

Před rokem opustil tento svět Don Nichols, muž, který kolem sebe rád vytvářel tajuplnou atmosféru a posléze se stal aktérem jedné z největších špionážních afér v historii formule 1.

Na přelomu 60. a 70. let si velkou popularitu získaly závody dvoumístných závodních vozů v seriálu CanAm. Na tom měly zásluhu technické předpisy, které s výjimkou minimálního objemu motoru konstruktéry v ničem neomezovaly. Koncem sezony 1969 se v CanAm objevily dva pozoruhodné vozy - Ti 22, vyrobený téměř celý z titanu, a AVS Shadow, což byla v podstatě motokára se sedmilitrovým motorem, jehož chladič byl v obrovském křídle nad zádí. Oba byly rychlé, ale oba čelily nedostatku peněz. V roce 1971 Don Nichols s podporou výrobce bezolovnatého benzinu UOP ovládl Shadow a angažoval techniky z projektu Titanium spolu s bývalým pilotem F1 Jackiem Oliverem.

O Donu Nicholsovi se říkalo, že byl agentem CIA a on tyto pověsti nevyvracel. Určitě byl důstojníkem US Army za 2. světové války a poté v Koreji. Pak se usadil v Japonsku, kde prodával pneumatiky a pomáhal Japoncům s prvními pokusy se závody aut. Angažoval se i při výstavbě první závodní tratě Fuji Speedway, původně koncipované jako rychlostní ovál. Koncem 60. let se přestěhoval do Kalifornie, kde se připojil k firmě Advanced Vehicle Systems (AVS), která stavěla vozy Shadow (stín).

V roce 1972 Oliver patřil s vozem UOP Shadow v CanAm mezi nejrychlejší, což Nicholse vedlo k rozhodnutí vstoupit do formule 1. Jako konstruktéra získal Tonyho Southgate, který navrhoval vozy Lola, Eagle a BRM. Do vedení týmu přišel jeden ze zakladatelů firmy March Alan Rees.

Vedle Olivera byl angažován americký veterán George Follmer, vítěz CanAm 1972 s vozem Porsche. Vstup týmu UOP Shadow s vozem DN1 do F1 v roce 1973 byl senzační - Follmer hned při prvním startu bodoval, ve Španělsku dojel třetí a Oliver přidal třetí místo v Kanadě. Pro rok 1974 Nichols Olivera s Follmerem poslal do CanAm. Tam obsadili celkově 1. a 2. místo, když jeden z jejich soubojů na trati pokračoval pěstním soubojem v boxech. Ve F1 se měl stát jedničkou vítěz CanAm 1971 Peter Revson, jenže ten zahynul při testování v Kyalami, když jeho vůz skončil v ještě neinstalovaných svodidlech. Mistr Evropy F2 Jean Pierre Jarier několikrát naznačil potenciál vozu, ale málokdy viděl cíl.

V letech 1975 a 1976 v F1 Jarier a nováček Tom Pryce v dosáhli několika solidních výsledků, ale i nadále častěji nedojížděli do cíle. Po ukončení seriálu CanAm Oliver jezdil pro Shadow americké závody F5000 a pak se vrátil do F1 jako šéf týmu. Zajistil podporu švýcarského výrobce doutníků Villiger Tabatip a italského obchodníka Franca Ambrosia, takže vše vypadalo nadějně. Jenže opět v Kyalami se Velšan Tom Pryce střetl s hasičem přebíhajícím trať, paradoxně aby pomohl hasit druhý vůz Shadow Renza Zorziho. Těžký hasicí přístroj zasáhl nešťastného Pryceho do hlavy a zabil ho.

Nichols angažoval Alana Jonese a Australan se mu odvděčil senzačním vítězstvím s DN8 ve Velké ceně Rakouska. Na konci roku 1977 Oliver, Rees, Southgate a sponzor Ambrosio založili tým Arrows. Vzali si při tom kompletní dokumentaci připravovaného monopostu DN9. Nichols bývalé zaměstnance zažaloval a uspěl. Museli sešrotovat vše, co bylo vyrobeno podle dokumentace Shadowu. Jenže sám neměl peníze na vývoj a stavbu nových aut, takže se Shadow propadl na chvost pole. Koncem roku 1980 Nichols auta i zbytek týmu prodal Teddymu Yipovi, takže poslední Shadow DN12 se pro rok 1981 stal vozem Theodore TR2. Don Nichols zemřel v srpnu 2017 ve věku 92 let.

Vozy Shadow, především legendární DN8, s nímž Jones vyhrál v Zeltwegu, dnes patří k ozdobám závodů FIA Masters Historic Formula One, které ve dnech 22. až 24. června zavítají i do Mostu. Tam je uvidíme v kategorii Fittipaldi.

Ing. Vladimír Rybecký


Další články


Hlavní partneři

Partneři

Mediální partneři