Studentské závodění na vodík

19.09.2017 14:51

Technická univerzita v Delftu patří mezi nejlepší nejen v Nizozemsku, ale v celé Evropě. Projekty jejích studentů vždy stojí za pozornost - například nejrychlejší závodní auto jezdící na vodík Forze VII.

Projekt Hydrogen Electric Racing je jedním z nejpozoruhodnějších studentských projektů na celém světě. Studentský tým pracuje na vývoji závodního vozu poháněného elektromotory napájenými z palivových článků. Od roku 2007 se každoročně zapojuje okolo 50 studentů Technické univerzity v Delftu do projektu stavby pokrokových bezemisních závodních vozidel Forze. Přitom se systematicky zlepšuje výkonnost pohonné jednotky i celého vozidla. První vozidlo Forze I dosahovalo rychlost 90 km/h a teoreticky by zrychlovalo z 0 na 100 km/h za 5,5 s. Nejnovější generace Forze VII dosahuje rychlost 210 km/h a zrychlení z 0 na 100 km/h dosáhne za 4 s.

Pozoruhodné na tomto projektu je nejen použití vodíkových palivových článků, ale také rozsáhlé využívání 3D při výrobě potřebných komponent, aby se urychlila konstrukční fáze a současně se snížily výrobní náklady. Tomu velkou měrou napomáhá materiál Somos se špičkovými parametry.

Zkušební jízdy s vozidlem nebyly jednoduché, protože desátý studentský tým, který projekt převzal v září 2016, musel řešit nejen vývojové úkoly, ale i tradiční problémy závodní techniky, jako praskající hnací hřídel apod.

Vyvrcholením práce letošního týmu byla účast v Supercar Challenge na okruhu v Assenu, v němž startují převážně vozy GT, ale i různé speciály (před časem zde úspěšně jezdily i vozy Praga). Týmu se podařilo zlepšit výkonnost vozidla, především jeho akcelerace, díky vytipování dílů, u nichž bylo možné dále snížit hmotnost. Neméně důležité bylo zlepšení účinnosti palivových článků pracujících se stlačeným vzduchem a zvlhčováním. V palivových článcích reaguje vodík s kyslíkem ze vzduchu. Přitom vzniká elektrický proud a uvolňuje se vodní pára.

V Assenu ovšem vše začalo špatně a vůz se na startu vůbec nerozjel. Pomocí laptopu se ale vše podařilo vyřešit a za bouřlivého povzbuzování zaplněných tribun se Forze VII rozjel, i když až v době, kdy soupeři absolvovali tři kola. Pak už vůz fungoval perfektně a do střídání jezdců se podařilo na trati předjet dva vozy. Nakonec tým mohl oslavovat, protože Forze VII předjel dalšího ze soupeřů a jako první závodní vůz na vodík dojel do cíle. Úspěšně tak završil desetiletou práci. V těchto dnech úspěšný desátý tým předává žezlo svým nástupcům, aby vývoj v novém školním roce dále posunuli.

Základem Forze VII je monokok z prototypu LMP3. Místo tradičního motoru je v zádi velká kompozitová nádrž na 5,5 kg vodíku a pod ní sada palivových článků o výkonu 100 kW. Pohonná jednotka má největší výkon 190 kW.

Ing. Vladimír Rybecký


Další články


Hlavní partneři

Partneři

Mediální partneři