Úplně jiná revoluce

01.06.2018 08:12

Závod 500 mil v Indianapolisu v roce 1968 sliboval revoluci. Tu skutečně přinesl, ale úplně jinou, než se čekalo. Do historie se před půl stoletím zapsal prvním významným vítězstvím vozu poháněného motorem přeplňovaným turbodmychadlem.

Při 500 mílích v Indianapolisu v roce 1967 chybělo málo k prvořadé senzaci. V závodě kraloval Parnelli Jones s vozem poháněným turbínou. Banální porucha malé součástky zastavila jeho jízdu pouhých šest kol před cílem. Majitel vozu Andy Granatelli se tím nenechal odradit.

Pro rok 1968 Granatelli spojil své síly s Colinem Chapmanem. Ten mu připravil tři vozy Lotus 56 přísně klínovitého tvaru poháněné opět turbínou Pratt&Whitney, používanou nejčastěji ve vrtulnících. Ač změna předpisů přiškrcením sání turbíně ubrala na výkonu, byly Lotusy v kvalifikaci nejrychlejší - Joe Leonard před Grahamem Hillem. Vedle nich se do první řady postavil Bobby Unser s vozem Eagle.

Soupeři netušili, že se Granatelli nedlouho před závodem dopustil osudové chyby. Za 100 000 dolarů totiž souhlasil s vylepením samolepek Standard Oil, což ovšem znamenalo, že místo na letecký benzin, s nímž vyhrály kvalifikaci, Lotusy nastoupily s běžným obchodním benzinem. Tehdy to byly velké peníze, jenže důsledkem byl pokles výkonu turbíny.

Lotusy se sice ujaly vedení, ale převaha turbínového pohonu se s předchozím rokem nedala srovnat. V 8. kole se vedení ujal Bobby Unser a závod byl soubojem Unsera s Texasanem Lloydem Rubym. Když Rubyho zpomalily problémy s převody, bylo jasné, že se rozhodne mezi Unserem a Leonardem. Poslední zastávky v boxech vynesly do čela Leonarda, ale po nehodě Carla Williamse se všechny vozy sjely za pace carem. Devět kol před cílem při restartu turbínový Lotus nezrychlil, protože mu praskl hnací hřídel. Unser vyhrál s náskokem 53 s před Danem Gurneyem, konstruktérem a majitelem vozů Eagle, tedy i toho, s nímž jel Unser. Vítězství Unserovi vyneslo 169 507 dolarů.

Gurneyův Eagle poháněl konvenční motor Ford V8 4,2 l, zatímco Unser měl ve svém voze čtyřválec Offenhauser, vycházející z konstrukce poprvé použité v závodním voze v roce 1930! Přesto šlo o průlomové vítězství, protože poprvé ve velkém závodě vyhrál motor přeplňovaný turbodmychadlem.

Joe Huffaker v Indy přišel s několika pozoruhodnými konstrukcemi - vozem se dvěma motory Porsche nebo Cooperem s motorem Aston Martin. V roce 1964 u něj Kjell Qvale objednal dva vozy, u nichž bylo použito kapalinové pérování. Logicky byl Huffaker jedním ze tří konstruktérů, kteří v roce 1966 vyzkoušeli čtyřválec Offenhhauser přeplňovaný tubrodmychadlem. Huffakerovým jezdcem byl mladík ze slavného závodnického rodu z Nového Mexika Bobby Unser.

Huffakerovo šasi mělo konstrukční vady, a auto takřka nedokázelo zatáčet. Motor ale na Unsera udělal velký dojem. Na rovince díky němu dokonce dokázal předjet i pozdějšího vítěze Grahama Hilla, ovšem jen do nejbližší zatáčky.

V roce 1967 Bobby Unser odešel ke Gurneyovu Eagle a nepřeplňovanému motoru Ford. Když se mu v zimě naskytla možnost vyzkoušet vylepšený Offy s turbodmychadlem AiResearch, Unser byl okamžitě pro. Jeho nadšení ještě vzrostlo, když mu technici firmy Meyer-Drake-Offenhauser na dynamometru předvedli, co s výkonem motoru udělá přidání 5 - 8 % N2O. S příměsí oxidu dusného jako výrazného oxidačního činidla výkon vzrostl o 25 - 30 %!

Až do roku 1996, kdy je předpisy na čas zakázaly, motory s turbodmychadlem vyhrály všechny ročníky Indy. Bobby Unser si s nimi připsal ještě dvě vítězství, jeho bratr Al čtyři a synovec Al junior dvě!

Ing. Vladimír Rybecký


Další články


Hlavní partneři

Partneři

Mediální partneři