Ve Valencii se rozdají karty

12.02.2018 11:51

Na okruhu Ricarda Torma ve Valencii proběhne testování, které bude základem pro vyrovnání výkonnosti (Balance of Performance) pro cestovní vozy kategorie TCR. Důležitou roli při tom sehraje Dan Lloyd.

Technické předpisy stanoví, že všechny vozy kategorie TCR musejí být poháněny motory 2,0 l turbo s největším výkonem 350 k a největším točivým momentem 420 N.m v kombinaci s minimální hmotností s jezdcem 1250 kg (1285 kg při použití závodní převodovky se sekvenčním řazením) a velmi striktně omezenými aerodynamickými prvky. Od vzniku TCR ale do hry vstupuje ještě další faktor: základem vyrovnané konkurence při závodech cestovních vozů kategorie TCR je princip vyrovnání výkonnosti neboli Balance of Performance.

Před začátkem každé sezony se všechny vozy s homologací scházejí společně na jediném závodním okruhu, kde se podrobují společnému testování. Jeho základem je, že do všech vozů usedá jeden neutrální jezdec a absolvuje s nimi sérii testovacích jízd. Kromě toho všechna auta musejí podstoupit zkoušky na dynamometru.

Na základě takto získaných podkladů technici sportovní komise FIA (WSC) společně s techniky organizace TCR stanoví úpravy pro jednotlivé vozy tak, aby jejich výkonnost po technické stránce byla pokud možno stejná. Úpravy se dotknou všech vozů ve všech mezinárodních sériích, kde se vozy TCR používají, tedy včetně nového světového šampionátu WTCR a německého šampionátu TCR Germany, jehož druhý závod se pojede o víkendu 27. a 29. dubna na mosteckém autodromu.

V loňském roce testy pro BOP proběhly na okruhu Adria v Itálii a za volanty všech vozů usedli zkušení Nicola Larini a Andrea Belicchi. Letos se testování uskuteční právě v těchto dnech, a to 12. až 14. února na okruhu Ricarda Torma ve Valencii, kde se testovalo už před sezonou 2016. Jezdcem bude 25letý Brit Daniel Lloyd. Lloyd vloni startoval v mezinárodní sérii TCR International v týmu Lukoil Craft Bamboo Racing s vozem Seat Leon.

Volba mladého Brita pro tak odpovědnou roli je překvapující. Lloyd má za sebou závody v Renault Clio Cupu a Volkswagen Scirocco R Cupu a jezdil i v Porsche Carrera Cupu GB. Poslední dvě sezony působil v britském šampionátu cestovních vozů BTCC (s Hondou Civic Type R a MG 6 GT), odkud v polovině sezony 2017 přešel do TCR. Zde bylo jeho nejlepší umístění 2. místo v Oscherslebenu.

Účast na testování ohlásily vozy značek Alfa Romeo, Audi, Honda, Hyundai, Kia, Lada, Opel, Peugeot, Renault, Seat a Volkswagen. Mezi 11 účastníky tedy ze startovního pole chybí Subaru.

Na základě testů mohou komisaři WSC rozhodnout o úpravách následujících parametrů. Zvýšit minimální hmotnost lze až o 50 kg nebo snížit až o 30 kg, upravit výkon motoru pomocí kontrolovaného elektronického systému na úroveň 100, 95 nebo 90 procent, zvýšit světlou výšku vozu.

Výsledky testu BOP s předpisem úprav pro všech 11 vozů budou zveřejněny v polovině března.

Ing. Vladimír Rybecký


Další články


Hlavní partneři

Partneři

Mediální partneři