Volkswagen I.D. R Pikes Peak už vyjel

30.04.2018 14:30

Superauto s elektrickým pohonem, s nímž chce Volkswagen překonat traťový rekord elektromobilů při legendárním závodě do vrchu Pikes Peak, vyjel k prvním testovacím jízdám na okruhu Alés ve Francii.

Na závodní trati Alés ve Francii začal Volkswagen Motorsport intenzivní testování před červnovým závodem Pikes Peak. Za volant vozu k první zkušební jízdě usedl trojnásobný vítěz závodu do oblak v Coloradu Springs Romain Dumas. Dvojnásobný vítěz z Le Mans, 39letý Dumas, se právě v Alés narodil. První test dopadl úspěšně. Po sérii jízd ve Francii se Volkswagen Motorsport pod vedením svého ředitele Svena Smeetse odsune k dalším zkouškám už na území Spojených států.

Dramaticky vyhlížející prototyp přísně aerodynamického tvaru s ohromným křídlem na zádi pohání dva trakční elektromotory o největším celkovém výkonu 500 kW (680 k). Celkový točivý moment, dostupný prakticky od nulových otáček, je 650 N.m. Stálý pohon všech kol pracuje s aktivním elektronickým rozdělováním točivého momentu.

Volkswagen nezveřejnil kapacitu vysokonapěťových lithio-ionových akumulátorů, nicméně uvádí, že 20 % elektrické energie potřebné k absolvování závodu bude generováno rekuperací při brzdění. Na rozdíl od elektromobilů pro běžný provoz je zde požadavek kladený na akumulátory zcela jiný - cílem není maximalizace dojezdu vozidla, ale dosažení maximálního výkonu na relativně krátké trati.

Nosnou strukturu vozu tvoří samonosná skořepina z uhlíkových kompozitů vyztužená předepsanou vestavěnou bezpečnostní klecí z ocelových trubek. V přídi je zabudovaná bezpečnostní deformovatelná struktura. Vůz je dlouhý 5200 mm, široký 2350 mm a vysoký 1200 mm s rozvorem náprav 2850 mm a rozchodem kol vpředu i vzadu 1600 mm. Při pohotovostní hmotnosti 1100 kg vč. jezdce zrychluje z 0 na 100 km/h za 2,25 s a dosahuje největší rychlost kolem 240 km/h. Zrychlení tedy má ještě lepší než monoposty formule E.

Závod s převýšením 1440 m na plně asfaltované 19,99 km dlouhé trati se 156 zatáčkami se bude konat 24. června 2018. Vzhledem k tomu, že cíl je v nadmořské výšce 4302 m n. m., bude důležitou roli ve snaze Volkswagenu překonat traťový rekord elektromobilů hrát počasí, neboť v prostoru cíle lze očekávat i teploty pod nulou. Současný rekord drží Rhys Millen od roku 2016 časem 8 minut 57,118 s. Ovšem úplně nejrychleji na Pikes Peak vyjel v roce 2013 Sébastien Loeb - za pouhých 8 minut a 13,878 s. Loebův Peugeotem 208 T16 poháněl turbomotor V6 o výkonu 652 kW (875 k), jenže tento vůz měl hmotnost pouze 875 kg. Výkon spalovacích motorů na Pikes Peaku je relativní, protože s navyšující se nadmořskou výškou hodně klesá. Nic takového u elektromotorů nehrozí.

„Cílem Volkswagenu je dostat se na úplný vrchol v elektromobilitě se svou řadou I.D. Proto se účastníme závodu na Pikes Peak - nejen abychom ukázali budoucnost motoristického sportu, ale má to i velký symbolický význam. Zákazníci vždy těžili z objevů učiněných při motoristickém sportu a my předpokládáme, že také zde bude velký přínos pro vývoj budoucích modelů I.D,“ uvedl při představení vozu člen představenstva Volkswagenu odpovědný za technický vývoj Frank Welsch. Mimochodem - Welsch před příchodem do Wolfsburgu tuto roli zastával v Mladé Boleslavi ve Škodě Auto v době, kdy se tam vyvíjela veleúspěšná Škoda Fabia R5!

Další bývalý člen představenstva Škody Auto, dnes odpovědný za prodej a marketing značky Volkswagen, Jürgen Stackmann k tomu dodal: „To auto vypadá skvěle, takže už nyní budí obrovský zájem médií a na sociálních sítích. Tento projekt tedy ukazuje, že Volkswagen se se svou strategií elektromobility a uvedením řady I.D. vydal správným směrem.“

Ing. Vladimír Rybecký


Další články


Nejbližší akce

18.06. AUTODROM MOTO FR PERFORMANCE
19.06. AUTODROM MOTO FR PERFORMANCE
20.06. AUTODROM MOTO MOTO ITALIA s.r.o.
20.06. Autodrom Olympijský běh
22.06. - 24.06. Závody The Most Historic Grand Prix
25.06. AUTODROM MOTO TZ MOTORSPORT
25.06. - 25.06. Kurzy Školení s následným odpočtem bodů
26.06. AUTODROM MOTO TZ MOTORSPORT
Celý kalendář akcí
Hlavní partneři

Partneři

Mediální partneři

zavřít