GT3 bez prototypů
Světová rada motoristického sportu WMSC FIA rozhodla o zásadní změně v předpisech kategorie GT3. Zatímco dosud nebyl nikterak stanoven minimální počet vyrobených vozů, nově bude pro novou homologaci vyžadována výroba 10 kusů v prvním roce a 20 vozů za první dva roky.
Světová rada motoristického sportu WMSC Mezinárodní automobilové federace FIA na svém posledním zasedání kromě mnoha dalších změn rozhodla zavést s okamžitou platností minimální počet vyrobených vozů k získání homologace pro kategorii GT3. Nyní musí výrobce vyrobit nejméně deset vozů v prvním roce a nejméně 20 za první dva roky od data homologace.
FIA tak chce předejít výrobě prototypů s homologací GT3 jako byly vozy Cadillac ATS-V.R GT3, které se v letech 2015 až 2017 úspěšně účastnily závodů americké série Pirelli World Challenge a kterých byly vyrobeny pouhé tři kusy, takže nebyly k dispozici pro soukromníky. Tyto vozy byly navíc nasazovány továrnou, což je v rozporu s principy kategorie GT3.
Předpisy pro GT3 v roce 2006 vytvořil Stéphane Ratel s cílem poskytnout cenově dostupné výkonné automobily pro soukromé týmy a především pro amatérské závodníky. Jenže úspěch této kategorie způsobil, že se ve vrcholných podnicích, jako jsou 24 hodin na Nürburgringu nebo ve Spa-Francochamps, angažují tovární týmy a soukromníci zde nemají šanci na úspěch v absolutním pořadí.
To je něco, co kritizuje nejen sám Ratel, ale třeba i šéf BMW Motorsportu Jens Marquardt: „Závody GT3 jsou, bez ohledu o jaký jde šampionát, pro fanoušky úžasným zážitkem. Auta vypadají skvěle, na rozdíl od jiných mají nádherný zvuk a přitom těží z relativně velké technické volnosti. Jejich výkonnost se solidně vyrovnává pomocí opatření BoP (Balance of Performance). Jenže vývoj posledních let je znepokojující, protože do hry v některých závodech vstupují tovární týmy s profesionálními závodníky. To je v přímém protikladu s původní myšlenkou GT3. Tyto marketingové aktivity nejsou cílem BMW. My týmům poskytujeme technickou pomoc a pomáháme s rozvojem jezdců, aby dokázali plně využít potenciál našich vozů.“
Stéphane Ratel rozhodnutí FIA uvítal: „Pokud by se tak nestalo, pak by některé automobilce stačilo vyrobit pět závodních vozů a vyhrát 24hodinové závody ve Spa a na Nürburgringu. To by znamenalo smrt pro GT3. Pokud se automobilky chtějí se svými auty angažovat, pak tady mají kategorii GTE.“
Hlavní výrobci vozů GT3 Audi, BMW, Ferrari, Mercedes-AMG a Porsche požadovaný počet nejen plní, ale s přehledem překračují. Honda u svého nového vozu NSX GT3 plánuje letos dodat 12 vozů (v USA pod značkou Acura). Reeves Callaway tvrdí, že potřebný počet vyrobených a zákazníkům dodaných vozů Corvette C7 GT3-R dosáhne během letošního roku. Počet dodaných nových vozů Lexus RC F GT3 zatím není jasný, ale v loňském premiérovém roce jich bylo dodáno šest.
Bentley/M Sport a Nissan/Nismo letos přicházejí s vozy GT3 nové generace, ale homologovaly je ještě před zveřejněním nového předpisu. Aston Martin, McLaren a Porsche připravují nové modely GT3 pro příští rok a budou už muset požadavek FIA splnit.
Jeden z nejzajímavějších seriálů kategorie GT3, šampionát ADAC GT Masters, přiveze tato nádherná auta osmi značek ve dnech 27. až 29. dubna na mostecký autodrom.
Ing. Vladimír Rybecký
Další články
- GT3 bez prototypů (17.04.2018)
- Koncept, který stojí za pozornost (13.04.2018)
- Se slavnou historií hledí do budoucna (10.04.2018)
- Jak polský princ dobyl Ameriku (07.04.2018)
- Se sedmi mistry (03.04.2018)