Vytrvalci na vrcholu a na scestí

05.12.2017 16:26

Fanoušci motoristického sportu si už zvykli na to, že vytrvalostní závody sportovních prototypů střídavě procházejí érami skvělých závodů s nádhernými auty i obdobími útlumu. Nyní jedno z krásných období končí, ale nezoufejme. Před 50 lety tomu bylo podobně.

V červnu jsme si připomínali půl století od největšího ročníku závodu 24 hodin v Le Mans v roce 1967. Tento podnik byl součástí mistrovství světa značek, v němž vrcholná kategorie sportovních prototypů neměla žádná omezení týkající se používaných pohonných jednotek. V průběhu sezony se proto na stupních vítězů vystřídaly nejrůznější koncepce, těžící z velmi rozmanitého charakteru závodů.

Šampionát začal triumfem Ferrari P4 ve 24 hodinách v Daytona Beach. Čtyřlitrové V12 oplatily sedmilitrovým Fordům porážku z předchozího roku Le Mans. Za triem Ferrari dojely dvoulitrové Porsche 910. Dvanáctihodinovku v Sebringu Scuderia vynechala, takže triumfovaly Fordy, ale na 3. a 4. místě dojely Porsche.

Závod 1000 km v Monze se jel, stejně jako Daytona, částečně na klopené dráze. Tovární Fordy v evropských závodech chyběly, ale do Evropy se vydal atraktivní Chaparral 2F s obrovským přítlačným křídlem na zádi. Chaparral, poháněný sedmilitrovým motorem Chevrolet V8, sice proháněl Ferrari, ale jeho dvoustupňová automatická převodovka nikdy nevydržela. V Monze opět triumfovaly Ferrari, nicméně třetí opět dojelo Porsche.

Při 1000 km ve Spa-Francorchamps v dešti favoritům vypálil rybník mladíček Jacky Ickx s vozem Mirage M1 s motorem Ford V8 5,8 l. Porsche získalo druhé místo před soukromým Ferrari. V historickém závodě Targa Florio na klikatých úzkých silnicích v sicilských horách, kde jedno kolo měřilo 72 km, Porsche obsadily první tři místa před Ferrari, které zde nasadilo obratnější dvoulitr Dino V6. Porsche pak obsadilo první čtyři místa i při 1000 km na Nürburgringu (samozřejmě na Severní smyčce). Následovalo vítězství Fordu Mk.IV v Le Mans před dvěma Ferrari.

O titulu rozhodoval poslední závod - šestihodinovka na anglickém okruhu Brands Hatch. Tam sice chyběl Ford, ale týmy Ferrari i Porsche zmobilizovaly všechny síly. Do jednoho ze tří továrních Ferrari poprvé a naposledy usedl i budoucí mistr světa Jackie Stewart. Porsche nasadilo čtyři osvědčené 910 a přidalo nový prototyp 907, všechny s novými osmiválci 2,2 l. Angažovalo i Grahama Hilla, Bruceho McLarena a Jochena Rindta, přičemž šéf týmu Huschke von Hanstein vyřešil i to, že každý z nich měl smlouvu s jinými olejáři a pneumatikáři než Porsche.

Aby to uchazeči o titul neměli tak snadné, kromě Chaparralu a Mirage jely i velmi rychlé vozy Lola T70 poháněné Chevrolety V8. Šlo sice o soukromé vozy, ale usedli do nich i mistři světa John Surtees, Jack Brabham a Dennis Hulme (toho titul ve F1 čekal na konci sezony 1967). Na startu bylo ve 35 vozech čtyř kategorií celkem 22 jezdců, kteří se někdy objevili i ve F1.

Menší výkon Porsche na zatáčkovité trati eliminovala menší spotřeba paliva i menší počet výměn pneumatik. Zprvu vedly Loly, ale brzy byly vyřazeny. Díky rozdílné strategii se ve vedení střídaly Chaparral, Ferrari i Porsche. Drama skončilo vítězstvím Chaparralu, v němž se se závodní kariérou loučil mistr světa z roku 1961 a trojnásobný vítěz Le Mans Phil Hill, s nímž se střídal Mike Spence, který o pár týdnů později předvedl pekelný řev motoru BRM H16 v monopostu F1 na starém okruhu v Brně. Jako druzí dojeli Chris Amon a Jackie Stewart, zatímco Bruce McLaren a Joseph Siffert dojeli s Porsche třetí. Mistrem světa se stalo Ferrari se 34 body před Porsche se 32 body a Fordem se 22. Následovaly Mirage a Chaparral s 9, Lola se 4 a Alfa Romeo se 2 body.

Od roku 1968 vstoupily v platnost nové předpisy, které většinu z těchto nádherných vozů vyřadily z mistrovství světa. Už brzy je nicméně vystřídaly nové legendy, ale o těch zase někdy jindy.

Ing. Vladimír Rybecký


Další články


Nejbližší akce

18.06. AUTODROM MOTO FR PERFORMANCE
19.06. AUTODROM MOTO FR PERFORMANCE
20.06. AUTODROM MOTO MOTO ITALIA s.r.o.
20.06. Autodrom Olympijský běh
22.06. - 24.06. Závody The Most Historic Grand Prix
25.06. AUTODROM MOTO TZ MOTORSPORT
25.06. - 25.06. Kurzy Školení s následným odpočtem bodů
26.06. AUTODROM MOTO TZ MOTORSPORT
Celý kalendář akcí
Hlavní partneři

Partneři

Mediální partneři

zavřít