Vývoj pneumatik pro závody tahačů

11.08.2017 11:21

Už 14. sezonu dodává pneumatiky pro evropský šampionát okruhových tahačů (ETRC) společnost Goodyear. Vše začalo v roce 2003, kdy pořadatelé tehdejšího Evropského poháru tahačů oslovili Goodyear s dotazem, zda by neměl zájem dodávat pro závodní trucky pneumatiky.

Pro závody se používají pneumatiky o rozměru 315/70R22,5. Na rozdíl od sériových tahačů se používají stejné na řízené i hnané nápravě, a to jak na suchém, tak i mokrém povrchu.

Pro svou první závodní sezonu, tj. rok 2004, Goodyear vybral standardní pneumatiky 315/70R22,5 Marathon RHS (Regional Haul Steer). Upravil je tak, aby vydržely podmínky závodů tahačů o hmotnosti 5,5 t poháněných motory o výkonu až 1100 kW (1500 k), které na okruzích vyvinou rychlost až 160 km/h. Při závodní jízdě se uvolňuje velké množství tepla. Proto se muselo především omezit zahřívání pneumatik. Toho bylo dosaženo snížením hloubky dezénu, tedy zmenšením tloušťky běhounu.

V další fázi se Goodyear zaměřil na vývoj speciální směsi a na výrobu pneumatik skutečně specializovaných pro závody tahačů. Cílem vývoje bylo zajistit lepší přilnavost na mokrém i suchém povrchu, avšak současně závodníkům nabídnout nákladově přijatelnou charakteristiku opotřebení. Pro zkoušky nových pneumatik byl zaveden speciální hodnoticí program na zkušebních okruzích Goodyearu v Lucembursku a ve Francii. Výsledkem vývoje byly pneumatiky Goodyear Marathon RHS-RC, které se začaly vyrábět v roce 2004.

V roce 2006 se vývoj pneumatik posunul do další fáze příchodem pneumatik s označením Goodyear Truck Racing. Cílem jejich vývoje bylo další zvýšení jejich výkonnosti, zejména zvýšení výkonnosti omezením rizika přehřátí a zvýšením boční tuhosti. V zájmu lepšího kontaktu s tratí konstruktéři využili speciální běhounovou směs a nový dezén.

V roce 2011 byla zavedena technologie radiofrekvenční identifikace RFID. Všechny pneumatiky jsou při výrobě vybaveny mikročipem, který umožňuje jejich unikátní elektronickou identifikaci. Díky čipům mohou komisaři FIA kontrolovat, zda všechny týmy dodržují předpisy.  

V roce 2016 FIA zvolila Goodyear za výhradního partnera Mistrovství Evropy tahačů FIA na další období tří let. Partnerství pokračuje i letos, kdy se při závodech používají pneumatiky Goodyear Truck Racing, které se vyrábějí s použitím koster nejnovější generace. Jsou charakteristické unikátním dezénem běhounu s asymetrickým ramenem a obvodovými drážkami. Zaručují stálou a vysokou výkonnost na všech tratích.

Závodní pneumatiky pro tahače se vyrábějí v Lucembursku, odkud se přepravují na závody. Tam je pořadatel dodává týmům, které je ve spolupráci s inženýry Goodyearu instalují na vozidla a hustí.

„Díky postavení exkluzivního dodavatele pneumatik pro Mistrovství Evropy tahačů FIA máme příležitost nejen předvést skvělou odolnost a výkonnost našich standardních výrobků, protože závodní pneumatiky jsou postaveny na základě standardních koster běžných pneumatik, ale také možnost setkávat se s tisíci fanoušky, kteří často pracují v oboru dopravy,“ říká obchodní a marketingový ředitel společnosti Goodyear pro region EMEA Benjamin Willot.

Zbývající závody Mistrovství Evropy tahačů FIA 2017

  1. - 27. srpna Hungaroring (Maďarsko); 2. - 3. září Most (Česká republika); 16. - 17. září Zolder (Belgie); 22. - 23. září Le Mans Bugatti (Francie); 7. - 8. října Jarama (Španělsko)    

Ing. Vladimír Rybecký


Další články


Hlavní partneři

Partneři

Mediální partneři