Aktivní brzdění ve formuli E

24.08.2018 07:29

Nová generace monopostů formule E přinese jednu významnou technickou inovaci - vysoce účinný aktivní elektrohydraulický systém brzd IBSe s elektronickým ovládáním, který zvýší účinnost rekuperace energie při brzdění.

Dosud jezdci v polovině závodů formule E měnili auta, protože kapacita akumulátorů delší jízdu nedovolovala. Druhá generace monopostů s novými akumulátory se zvýšenou kapacitou umožní absolvovat celý závod. Schopnost rekuperovat energii při brzdění bude jedním z rozhodujících parametrů v boji o vítězství - vyhrávat nebude ten, kdo bude nejrychlejší, ale kdo bude mít v rozhodující fázi závodu k dispozici nejvíc energie.

Významnou pomocí ke zpětnému získání energie bude aktivní systém brzd od mnichovské společnosti LSP Innovative Automotive Systems. Nejdůležitější při vývoji systému aktivních brzd bylo dosažení co nejúčinnější rekuperace, aniž by se z hlediska jezdce měnila odezva pedálu brzdy a omezovala se brzdná síla. Vše navíc komplikuje potřeba umožnit nastavení různého brzdného účinku mezi oběma nápravami.

Monoposty formule E první generace používaly pasivní systém. Vůz tedy zpomaloval na základě účinku tření v brzdách a motorgenerátor na zadní nápravě se připojoval na základě analýzy síly, s jakou jezdec stiskl pedál. Mezi oběma systémy tedy nebylo žádné propojení. Řidič během závodu mohl ručně nastavovat vyvážení mezi mechanickým účinkem brzd a rekuperací. Důsledkem toho byla nutnost používat méně agresivní způsob jízdy.

Nový systém nejenže zvýší účinek rekuperace, ale také jezdcům umožní brzdit mnohem později a jezdit mnohem dynamičtěji. Zvýšení účinnosti zpětného získávání energie bylo důvodem, proč FIA se zavedením tohoto systému souhlasila, byť obvykle požaduje veškeré ovládání vozu řidičem.

Společnosti LSP na vývoji aktivních brzdných systémů pracuje už 12 let. Své systémy s úspěchem uplatnila během několika sezon ve vozech LMP1 při vytrvalostních závodech včetně 24 hodin v Le Mans. Vývoj systému aktivního brzdění pro formuli E proto vyžadoval pouze šest měsíců intenzivní práce a výsledkem je lehká jednotka o hmotnosti pouze 1,5 kg.

Patentovaný hydraulický systém brzd je situován mezi hlavním brzdovým válcem a čelistmi brzd na zadní nápravě. Sestává ze tří modulů - integrovaného elektronického modulu, pohonného modulu s motorem s převodovkou a hydraulického modulu s písty a ventily. Pohonný modul prostřednictvím hydraulického pístu generuje potřebný tlak v systému brzd, zatímco propracovaný algoritmus a patentovaná diagnostika zajišťují maximální účinnost systému. Pouze jemně vyladěná součinnost všech modulů zaručuje přesné ovládání dynamiky brzdění.

Klíčovým je konstantní chování brzd a odezva pedálu. To je zárukou maximální rekuperace v součinnosti s maximální dynamikou ovládání vozu. Systém IBSe je propojen s řídicí jednotkou vozidla VCU, která určuje potřebný tlak v systému. Nastavení systému IBSe budou mít v rukou jednotlivé týmy, které si samy připraví program pro řídicí jednotku vozu VCU a tím určí si požadavky na účinnost rekuperace.

Podle dostupných informací se pro použití aktivního systému firmy LSP rozhodlo 80 % z týmů formule E. Testování systému ve vozech ale teprve nyní probíhá.

Ing. Vladimír Rybecký


Další články


Hlavní partneři

Partneři

Mediální partneři

zavřít