Alpine opět vítězí

16.01.2019 08:55

Zatímco se většina dodavatelů vozů pro kategorii GT4 ubírá směrem k velkým velkoobjemovým sportovním vozům, úspěch dosahuje i zcela opačný přístup. Příkladem je Alpine A110, sportovní vůz, který postoupil mezi nejlepší v evropské anketě Auto roku.

Sportovní vůz s motorem před zadní nápravou a legendárním označením A110 Renault vrátil k životu značku Alpine. Stejně jako jeho stejnojmenného předchůdce z let 1961 až 1977 jej pohání řadový čtyřválec o zdvihovém objemu 1,8 l, zde ovšem je přeplňovaný turbodmychadlem.

Značka Alpine byla historicky spojena s motoristickým sportem. Proto byla z A110 nové generace odvozena i závodní verze určená pro značkový pohár Alpine Elf Europa Cup. Jeho první ročník se odehrál v loňském roce a setkal se s velkým úspěchem. Finálového dvojzávodu v Barceloně se zúčastnilo 19 jezdců. Dramatickou bitvu o titul nakonec vyhrál Pierre Sancinéna z týmu CMR. Symbolické je, že Sancinéna pochází z Dieppe a v tomto městě se i vyučil, protože právě zde také sídlí firma Alpine. Sancinéna v sezoně vyhrál čtyři ze 12 odjetých závodů, nicméně titul získal s náskokem jediného bodu před Nicolasem Milanem, který vyhrál oba závody v Barceloně.

Nedlouho poté, v červenci loňského roku, vstoupila na evropské okruhy i verze upravená firmou Signatech pro kategorii GT4. Hned v úvodním závodě francouzského šampionátu FFSA GT4 v Nogaru s tímto vozem v barvách týmu CMR Pierre-Alexandre Jean získal umístění na stupních vítězů s jako prvním francouzským automobilem vůbec. Tento úspěch spolu s Pierrem Sancinénou poté zopakovali v Magny-Cours. Jean díky tomu skončil v šampionátu celkově třetí.

Ještě většího úspěchu dosáhl Pierre-Alexandre Jean spolu se Stéphanem Tribaudinim v evropském seriálu GT4, když vyhráli závod ve Spa-Francorschamps.

Dva vozy A110 GT4 proto firma Signatech připravila i pro premiérový závod GT4 International Cup, který společnost SRO Motorsport Group uspořádala jako součást GT Festivalu na okruhu Sakhir v Bahrajnu. Tam se utkalo 21 nejlepších vozů GT4 ze 12 národních a kontinentálních šampionátů této kategorie. Dva vozy Alpine v Bahrajnu startovaly pod hlavičkou týmu CMR vedeného bývalým závodníkem Charlym Bourachotem.

V Bahrajnu vše začalo nadějně, když byli Jean a Sancinéna nejrychlejší ve volném tréninku. Pak jim ale defekt pneumatiky zabránit zajet dobrý kvalifikační čas, takže do obou kvalifikačních závodů vyjížděli ze zadních pozic. V prvním kvalifikačním závodě se dokázali probojovat na druhé místo, ale byli diskvalifikováni kvůli porušení technických předpisů. Ve druhém kvalifikačním závodě se opět dokázali prosadit a probojovali se až na čtvrté místo.

Do hlavního závodu proto nastupovali z 18. pozice, zatímco na pole position stáli Milan Dontje a Nicolai Moller-Madsen s Audi R8 LMS týmu Phoenix Racing. Pierre-Alexandre Jean se nicméně rychle probojoval na třetí pozici, ovšem s devítisekundovou ztrátou na vedoucího Dontjeho. Pak ale štěstěna k Francouzům konečně otočila přívětivější tvář, když na trať vyjel safety car a eliminoval časové rozdíly. Vedoucí Audi i na druhém místě jedoucí McLaren 570S zajely k povinné výměně jezdců dřív, což Jean využil, aby na volné trati získal náskok. Díky tomu se Sancinéna po výjezdu z boxů vrátil do vedení. To nakonec udržel a s náskokem 5,677 sekundy zvítězil před vozy Audi R8 LMS, BMW M4, McLaren 570S, Mercedes-AMG a KTM X-Bow.

Alpine tak triumfovalo v premiérovém ročníku mezinárodního poháru GT4, když se prosadilo stejnou filozofií jako kdysi - proti mnohem výkonnějším vozům nasadilo vůz mnohem lehčí, takže mu při 1050 kg stačil výkon 184 kW (250 k).

Ing. Vladimír Rybecký


Další články


Hlavní partneři

Partneři

Mediální partneři

zavřít