Aquaplaning: Nejlepší je mu předejít

15.03.2022 08:31

Jízda za silného deště, kdy se na vozovce tvoří silná vrstva vody, má svá rizika. V případě extrémních podmínek hrozí takzvaný aquaplaning.

 

Ztráta adheze (přilnavosti), nebo aquaplaning? Naprostá většina řidičů tyto dva jevy nerozlišuje. Přitom se liší poměrně výrazně. Jak? Nejen na to jsme se zeptali Ivana Jana Nováka, instruktora kurzů bezpečné jízdy při Autodromu Most. „Za ztrátu adheze považujeme situaci, kdy například pravá polovina auta projela louží. Naproti tomu kola na levé straně vozu mají adheze stále dostatek,“ říká na úvod Novák. A dodává: „Aquaplaning vzniká tak, že přilnavost ztratí kola téže nápravy.“ Při aquaplaningu dochází k zaplnění drážek dezénu běhounu pneumatiky vodou. „Kolo s pneumatikou se v důsledku toho nadlehčí a vytvoří pod sebou vodní klín,“ upřesňuje Ivan Jan Novák. Ten má za následek, že se voda dostane pod pneumatiku. Ta se již neodvaluje na povrchu vozovky, nýbrž plave po vodě. Dle názoru zmíněného instruktora je nejlepší se do aquaplaningu vůbec nedostat. Jak mu ale předejít? „Zcela zásadní je mít dobré pneumatiky. Tím mám na mysli dostatečně hluboký vzorek. V případě zimních můžeme brát za limit zákonem stanovené čtyři mm, u letních ale doporučuji alespoň tři mm, jakkoliv zákon dovoluje 1,6 mm,“ říká Ivan Jan Novák. „Pokud ale má vzorek pneumatik hloubku alespoň sedm mm (to představuje zhruba 80 procent stavu nových pneumatik), je výrazně větší šance, že se vůz do aquaplaningu vůbec nedostane,“ upřesňuje Novák. Neméně důležitý je také správný tlak huštění pneumatik. Novák rovněž doporučuje uplatnit na přední nápravě více opotřebené pneumatiky než na zadní, tedy pokud máte dvojice nestejně sjetých „Důvodem je, aby auto bylo spíše nedotáčivé,“ dodává Novák.




Ivan Jan Novák, insturktor Polygonu Most

Při jízdě za deště je vhodné takzvaně poslouchat vodu. Pokud nastane ticho, a tedy šplouchající vodu neslyšíte, znamená to problém. Vhodné je také hledět co nejdále před auto, neboť jen tak včas rozeznáte vodu ulpívající na vozovce.

„Pokud už se do aquaplaningu dostanete, velmi důležitá je správná reakce řidiče. Základem je držet volant v poloze tři čtvrtě na tři a mít jej natočen tak jako na začátku aquaplaningu. U aut s manuální převodovkou sešlápněte spojkový pedál, u vozu se samočinnou dejte nohu z plynu. Nikdy nebrzděte,“ vysvětluje Novák. „Při brzdění hrozí, že se auto dostane takzvaně do hodin, při pohybu volantem zase mohou vytočená kola způsobit až převrácení vozu,“ uzavírá povídání o aquaplaningu Ivan Jan Novák.

 

TIPY V KOSTCE

CO DĚLAT
Mít dostatečně hluboký vzorek pneumatik
Mít správný tlak pneumatik
Vyhýbat se vyjetým kolejím

 

CO NEDĚLAT
Točit volantem
Přidávat plyn


text: Tomáš Dusil a ADM


Další články


Hlavní partneři

Partneři

Mediální partneři