Atrakce i pro okruhy: Joker lap
Použití tzv. Joker lapu, tedy prodloužení dráhy v jednom kole každé jízdy, se v rallycrossu přes počáteční nedůvěru plně osvědčilo a stalo se nedílnou součástí závodní strategie. Bude tomu tak i na okruzích?
Umělé prodloužení tratě v jednom nebo dvou kolech v průběhu závodu umožňuje změnu pořadí i na tratích, na nichž je takřka nemožné předjíždět. Je na jezdci, resp. jeho týmu, kdy průjezd Joker lapem zvolí, a pokusí se tak vyšachovat své soupeře. Úmysl využít tento princip z rallycrossu i na okruzích zveřejnila Světová rada motoristického sportu loni v listopadu. Plánuje použití tohoto principu v závodech mistrovství světa cestovních vozů WTCC, které se konají na městských okruzích. Lze jen souhlasit se šéfem WTCC Francoisem Ribeirem, že jde o mnohem férovější řešení než krátkodobé snížení aerodynamického odporu DRS.
Poprvé se měl Joker lap použít při letošní premiéře WTCC v Marrákeši. Jenže se ukázalo, že tam je prodloužení tratě neřešitelným technicko-politickým problémem, protože vyžaduje složitou stavební úpravu okruhu a v současné situaci v Maroku není možné najít odpovědný orgán, který by to povolil. Proto byla premiéra Joker lapu ve WTCC odložena na červnový závod v portugalském Villa Realu. Tam údajně s prodloužením tratě není problém.
WTCC chce tento trik používat jen na městských tratích, protože se obává, že na klasických okruzích by to jezdce vedlo k opatrnějšímu způsobu jízdy s tím, že k předjetí raději využijí Joker lap.
Joker lap (resp. Vuelta joker) už třetí sezonu používá argentinský šampionát cestovních vozů STC2000 na okruhu San Martín. Tam ale zvolili opačný princip - během závodu má jezdec možnost dvakrát projet zkrácením tratě o cca 9 sekund. Ani zde si ale stále nejsou jisti, zda jde o přínos nebo ne a mezi jezdci jsou příznivci, stejně jako odpůrci Joker lapu. Určitě jde o prvek komplikující strategii pro závod, zejména s ohledem na nebezpečí, že získanou výhodu může vzápětí eliminovat vyjetí Safety caru. Současně ale někteří jezdci tuto možnost vítají, protože jim otevírá šanci volbou riskantní strategie zasáhnout do boje o prvenství i při startu z hodně zadních pozic.
Ing. Vladimír Rybecký
Další články
- Atrakce i pro okruhy: Joker lap (18.05.2017)
- GT s elektrickým pohonem se připravují na start (14.05.2017)
- Audi Sport RS3 LMS pro celý svět (09.05.2017)
- Tahače opět na pneumatikách Goodyear (05.05.2017)
- Lotus žije a závodí (02.05.2017)