Čekají nás závody s dálkově ovládanými auty?

16.10.2017 08:33

Nissan GT-R/C řízený jezdcem NISMO a GT Academy Jannem Mardenboroughem projel okruh Silverstone v čase 1:17,47, tedy průměrnou rychlostí 122 km/h, přičemž nejrychleji jel rychlostí 211 km/h. Jenže Mardenborough v tom autě neseděl!

Nissan GT-R/C byl vybaven čtyřmi roboty ovládajícími řízení, převodovku, brzdy a pedál plynu. Šest počítačů v zádi vozu řídilo činnost těchto robotů s pokyny vysílanými 100x za sekundu. Impulzy k jejich činnosti přicházely z nikterak neupraveného ovladače DualShock4 přes mikroprocesor, který interpretuje signály vysílané z joysticku a vysílá je do řídicího systému ve voze. Bezdrátové spojení mezi ovladačem a vozidlem funguje na vzdálenost až jednoho kilometru.

Jann Mardenborough seděl ve vrtulníku, odkud vozidlo na trati řídil. Pro přesnější směrování vozu měl k dispozici snímač Racelogic VBOX Motorsport, který vysílal data z vozu na LCD displej umístěný ve vrtulníku.

Vůz je vybaven dvěma nezávislými bezpečnostními systémy, pracujícími na odlišných frekvencích. Ty umožňují dvěma dalším nezávislým operátorům kdykoliv aplikovat plné brzdění s činností ABS a vypnutí motoru v případě, že by hlavní operátor zcela ztratil kontrolu nad vozidlem.

Celý systém je v podstatě rozšířením toho, který se používá u dálkově řízených modelů. Jenže tady se na dálku ovládá skutečný automobil. Proto musí být vše mnohem propracovanější.

Jann Mardenborough je jedním z těch, kteří se od počítačové hry Grand Turismo Sport propracovali do tréninkového programu Nissanu GT Academy a nakonec usedli do skutečných závodních vozů. Dnes je jezdcem týmu Nissan NISMO v japonském šampionátu vozů Super GT, v němž patří k nejrychlejším.

„GT-R/C spojuje dva světy - virtuální hry a skutečný motorsport v rozsahu, jaký jsem si dosud nedokázal ani představit. Reakce vozu na ovladač byla velmi působivá. Technici JLB Designu při přestavbě vozu odvedli neuvěřitelnou práci, protože všechno reagovalo opravdu perfektně. Řízení, zrychlování i brzdění jsou nakonfigurovány velmi inteligentně. Umožňují snadné ovládání, takže jsem mohl jezdit těsně na okrajích zatáček a naplno na rovinkách. Řízení GT-R ve skutečné velikosti s dálkovým ovládáním v honičce z vrtulníku po okruhu v Silverstone bylo nezapomenutelným zážitkem,“ popsal své dojmy Mardenborough.

Ing. Vladimír Rybecký


Další články


Hlavní partneři

Partneři

Mediální partneři

zavřít