Dan Gurney: 1931 - 2018

23.01.2018 08:42

Ve věku 86 let zemřel jeden z velikánů motoristického sportu Dan Gurney, jezdec, který si získal velký respekt na obou stranách Atlantiku. Sbíral úspěchy v nejrozmanitějších kategoriích nejen jako závodník i majitel týmu a výrobce závodních vozů.

Dan Gurney byl prvním, kdo dokázal vyhrát závod ve všech nejvýznamnějších automobilových kategoriích, tedy formule 1, IndyCar, NASCAR a ve vytrvalostních závodech sportovních vozů. K tomu přidal i vítězství v CanAm a TransAm v dobách, kdy tyto šampionáty patřily mezi ty nejlépe obsazené.

Narodil se v New Yorku, ale po skončení kariéry jeho otce, který byl operním pěvcem v Metropolitní opeře, se rodina přestěhovala do Kalifornie. Díky tomu se vytáhlý mladík ocitl přímo v centru rozvíjejících se závodů sportovních vozů na západním pobřeží USA. Závodit začal v roce 1955 a velmi brzy na sebe upozornil dovozce vozů Ferrari Luigiho Chinettiho.

Trojnásobný vítěz Le Mans Chinetti nadějného jezdce doporučil Enzu Ferrarimu a ten ho v roce 1958 pozval do továrního týmu pro Le Mans. Gurneyův čistý jezdecký styl Ferrariho natolik zaujal, že mu v roce 1959 poskytl příležitost vyzkoušet si i formuli 1. Ten hned při svém druhém startu dojel druhý.

V následující sezoně Gurney spojil své síly s nešťastným projektem BRM. V Zandvoortu po technické poruše vozu těžce havaroval. To ho vedlo k tomu, aby si nadále osobně kontroloval vše na svých vozech a později je začal sám stavět.

V roce 1962 vyhrál Velkou cenu Francie pro Porsche a o dva roky později si vítězství zopakoval s vozem Brabham. Tehdy byl označován za jediného jezdce, který se svými kvalitami mohl srovnávat s Jimem Clarkem. Velkou měrou se podílel na projektu Teamu Lotus v Indianapolisu, když vyjednal jeho spolupráci s Fordem. Podílel se i na projektu Cobra American Carrolla Shelbyho a Fordu v Le Mans. Do sezony 1966 vstoupil jako konstruktér s vozy AAR Eagle, a to rovnou do F1 i Indianapolisu.

Jeho nejslavnější chvíle přišly na jaře 1967. S Eaglem krátce vedl v Indianapolisu. Dva týdny poté s A. J. Foytem vyhráli na Fordu Mk. IV v Le Mans a následující víkend s Eagle-Weslake vyhrál Velkou cenu Belgie.

Jeho Anglo American Racers v těch letech připravoval vozy pro F1, IndyCars, CanAm, TransAm a F5000 a ty ve všech těchto kategoriích dokázaly vítězit. V barvách Fordu vyhrál i pět závodů NASCAR. Se sportovními vozy vyhrál i na Nürburgringu (s Maserati), v Daytoně Beach (s Lotusem-Ford) a Sebringu (s Ferrari). Vyhrál sedm závodů IndyCar, ale vítězství v Indianapolisu mu nebylo přáno - musel se spokojit jen se dvěma druhými místy. Jeho AAR Eagle tam ale vyhrály třikrát.

Svou závodní kariéru ukončil na konci roku 1970, aby se mohl soustředit na vedení AAR. Mimo jiné jako partner Toyoty dosáhl sérii triumfů v závodech sportovních prototypů IMSA v letech 1992 a 1993. V současné době společnost AAR vedou dva jeho synové. AAR je mimo jiné i dodavatelem kompozitních dílů pro vesmírný projekt SpaceX.

Dan Gurney se do historie motoristického sportu zapsal i jako první, kdo ve velkých závodech vč. F1 začal používat integrální přilbu zakrývající obličej, a jako objevitel svislé plochy na konci přítlačného křídla, která zvyšuje přítlak při malém zvýšení aerodynamického odporu, tzv. „Gurney Flap“.

Po vítězství v Le Mans vstoupil do historie tím, když zatřásl lahví šampaňského pro vítěze a postříkal kolemstojící novináře. Od té doby to dělají všichni vítězové nejen v Le Mans. Do budoucna nám tento rituál může připomínat tohoto nesmírně všestranného gentlemana za volantem.

Ing. Vladimír Rybecký


Další články


Hlavní partneři

Partneři

Mediální partneři