Elektrifikaci se nevyhne ani motocyklový sport

05.03.2019 10:01

O víkendu startuje v katarském Lusailu 71. mistrovství světa silničních motocyklů. Přestože v tradičních třídách MotoGP, Moto2 a Moto3 se žádné převratné změny neudály, bude letošní ročník něčím výjimečný. Poprvé se na startovní rošt v rámci vybraných velkých cen postaví plně elektrické stroje. Třída MotoE předznamenává nástup elektromobility do motocyklového sportu.

Hlavní náplň závodních víkendů však zatím obstarají benzínové stroje v čele s královskou třídou MotoGP. V ní se na start postaví solidní počet 22 jezdců, kteří budou pilotovat motocykly šesti značek. Nejpočetnější zastoupení má Ducati, na niž usedne šestice závodníků. V továrním týmu pojedou na strojích Desmosedici GP19 Italové Andrea Dovizioso a Danilo Petrucci, nejnovější specifikaci bude mít k dispozici ještě Australan Jack Miller z týmu Alma Pramac Racing. Jeho stájový kolega Francesco Bagnaia (mimochodem loňský mistr světa ve třídě Moto2) se musí spokojit s loňskou Ducati Desmosedici GP18. Stejné stroje připraví španělský tým Reale Avintia Racing pro Tita Rabata a Karla Abrahama.

Po čtyřech zástupcích budou mít značky Honda, Yamaha a KTM. V tovární stáji Repsol Honda se sejdou dva španělští kohouti na jednom smetišti – úřadující šampion Marc Márquez a od Ducati přicházející Jorge Lorenzo. Právě oni jsou považováni za největší favority, jakkoliv v zimě oba absolvovali chirurgické zákroky. Hondy RC213V v satelitním týmu LCR povedou Japonec Takaaki Nakagami a Cal Crutchlow z Velké Británie.

Japonský konkurent Hondy sestavu nemění. Za tovární tým Monster Energy Yamaha MotoGP opět nastoupí legendární Valentino Rossi, jenž nedávno oslavil 40. narozeniny, a Maverick Viñales. Nejnovější specifikaci Yamahy YZR-M1 dostane i nový malajský tým Petronas SIC s Francouzem Fabiem Quartararem a Italem Francem Morbidellim.

Rakouská firma KTM angažovala vedle Španěla Pola Espargara nově francouzského jezdce Johanna Zarca. Stroje KTM RC16 se poprvé dostanou i do jiných než továrních rukou. Satelitním týmem pro rok 2019 se stal francouzský Tech3 s Portugalcem Miguelem Oliveirou a Malajcem Hafizhem Syahrinem.

Zbývající účastníci nasazují jen dvoučlenné tovární týmy. Suzuki sází na španělské duo Joan Mir a Álex Rins za řídítky svého litrového speciálu GSX-RR, dvojici Aprilií RS-GP povedou Ital Andrea Iannone a Španěl Aleix Espargaró.

Zatímco v prestižní třídě MotoGP se z pohledu technických předpisů nic nemění, prostřední třída Moto2 se významně proměňuje. Od roku 2010, kdy nahradila dvoudobé dvěstěpadesátky, používala jednotné motory Honda o objemu 600 ccm. Tomu je od letoška konec. Novým dodavatelem pohonných jednotek se stal britský Triumph, který všem účastníkům poskytuje tříválcové agregáty vycházející z motoru produkčního stroje Street Triple RS 765. Prostřednictvím této třídy se do světa Grand Prix vrací legendární italská značka MV Agusta, která ve spolupráci s Forward Racingem postavila speciál F2.

Naopak z pelotonu zmizelo francouzské šasi Tech3, neboť stejnojmenný tým přezbrojil na stroje KTM. Početní převahu však i nadále bude mít německý výrobce Kalex, který zásobuje více než polovinu startovního pole.

V nejmenší třídě Moto3 pokračuje dvojice výrobců v přibližně vyrovnaném početním zastoupení – Honda a KTM. Nás bude zajímat, jak si povede dvojice českých jezdců nastupujících v jednom týmu. Německá stáj Redox PrüstelGP byla již loni domovem Jakuba Kornfeila, jemuž se na KTM dařilo podstatně lépe než předtím na nekonkurenceschopné Mahindře. Ostatně si za své výkony vysloužil prestižní ocenění pro nejlepšího tuzemského motocyklového závodníka Zlatá řídítka 2018. Letos mu bude dělat týmového parťáka 17letý Filip Salač. Uvidíme, jak se jim v konkurenci dalších 28 dravců povede.

Drobné změny zaznamenaly sportovní předpisy. Z nich asi největší novinku představuje zdánlivý nesmysl, když v cíli bude klasifikován i jezdec, který závod dokončí mimo svůj motocykl. K takovým případům však v minulosti skutečně docházelo. Když měl závodník na cílové rovince pád, často protnul čáru on i jeho stroj. Jenže se ve výsledcích neobjevil, což se letos změní. Nyní již klasifikován bude s tím, že cílový čas se stanoví podle posledního subjektu, který protne čáru. V menších třídách se upravuje systém nasazování náhradníků za zraněné stálé piloty. Pokud tým nahradí svého stabilního jezdce někým, kdo je vázán v jiném šampionátu, bude se mu aktivita v tomto šampionátu započítávat do testovacích dnů pro Grand Prix.

Lépe se vyspecifikovalo pravidlo o jezdcích, kteří se mohou zúčastnit restartovaného závodu. Nově budou připuštěni k restartu i jezdci, jimž traťoví maršálové pomohli tlačit nebo nastartovat motocykl na trati, podél tratě či na obslužné komunikaci. Pokud jezdec dostane penalizaci v podobě vrácení pozice za předjíždění pod žlutou vlajkou nebo za jakékoliv podobně drobné porušení pravidel, vyfasuje nově definovaný trest v podobě tzv. Long Lap Penalty. Na každém okruhu bude vytvořen úsek tratě mimo ideální stopu, kudy bude muset penalizovaný závodník projet v některém ze tří kol následujících po udělení penalizace. Průjezd tímto úsekem bude znamenat ztrátu kolem dvou sekund.

Z bezpečnostních důvodů není dovoleno startovat motor závodního stroje v boxu, může se tak činit pouze v boxové uličce. Docela důležitá změna se týká limitů „mokrých“ pneumatik. Ve třídě MotoGP se přidělené množství pneumatik do deště zvýší z 11 na 13, z toho šest pneumatik bude předních a sedm zadních. Ve třídách Moto2 a Moto3 není počet pneumatik do deště limitován, ale oficiální dodavatel obutí musí být schopen poskytnout minimálně čtyři sady gum do deště pro každého jezdce.

Jak už bylo uvedeno výše, při pěti evropských Grand Prix se odehraje premiérový ročník světového poháru FIM pro elektrické motocykly. Všichni budou mít k dispozici jednotné stroje Energica Ego Corsa od italského výrobce Energica Motor Company, pneumatiky dodá firma Michelin. Elektromotor poskytuje maximální výkon 120 kW a točivý moment 200 N.m, což by mělo stačit k dosažení maximální rychlosti 270 km/h a zrychlení z 0 na 100 km/h pod tři sekundy. Kvůli vysokonapěťovému lithium-iontovému akumulátoru o kapacitě 20 kWh Energica ve stavu ready-to-race váží 260 kg, což je výrazně více než u benzínových závodních motocyklů. Dají se tedy očekávat nikterak závratné časy na kolo. Ty budou zřejmě horší než u strojů Moto3.

Přestože startovní listina pro sezonu 2019 ještě nebyla uzavřena, z dosud přihlášených lze usuzovat, že MotoE zatím láká především starší jezdce na sklonku kariéry. Vedle zcela neznámých jmen můžeme totiž registrovat šestačtyřicetiletého španělského veterána Manuela Gibernaua vracejícího se na okruhy po deseti letech, Francouze Randyho de Punieta, jenž původně pověsil kombinézu na hřebík v roce 2015, jeho krajana Mikea di Meglia, který se závoděním na profesionální úrovni skončil také po sezoně 2015, a některé další postavy známé z dob minulých. Jestli se MotoE časem stane atraktivní alternativou i pro ambiciózní mladíky, se neukáže dříve než během několika let. Historicky první sezona bude hlavně o tom, aby se podařilo závody silničních motocyklů s elektrickým pohonem etablovat na mezinárodní scéně.

Martin Růžek


Další články


Hlavní partneři

Partneři

Mediální partneři