Fenomén jménem NASCAR

26.02.2019 07:00

Závody cestovních vozů mají v USA obrovskou tradici, i když poněkud jinou než jinde ve světě. Jezdí se převážně na oválech a původně produkční vozy ze showroomů se změnily v siluety, které se svými sériově vyráběnými protějšky mají společné jen kontury kapotáží. Letos odstartovala 71. sezona v Americe a v polovině dubna začne 11. sezona v Evropě, jejíž součástí se vůbec poprvé v historii stane závodní víkend na českém území.

NASCAR (National Association for Stock Car Auto Racing) je rodinný obchodní podnik, který povoluje a řídí celou řadu motoristických sportovních událostí v USA, v nichž startují závodní speciály podle této formule. Firmu založil v roce 1947 Bill France a závody se oficiálně jezdí od roku 1948. Od sezony 2009 je generálním ředitelem NASCAR vnuk dnes již zesnulého zakladatele Brian France.

NASCAR je největším podnikem svého druhu ve Spojených státech. Patří se svými miliony fanoušků mezi nejsledovanější sporty v USA. Podle televizních ratingů se větší sledovanosti těší pouze profesionální zápasy amerického fotbalu. Třemi největšími závodními seriály s touto licencí jsou Monster Energy Cup Series, Xfinity Series a Camping World Truck Series, celkově se však pod patronací NASCAR pořádá okolo 1500 závodů na více než 100 tratích v USA, Kanadě a Mexiku. Exhibičně se závodilo v roce 1988 v Austrálii a mezi lety 1996 a 1998 v Japonsku. Hlavní sídlo NASCAR se nachází v Daytona Beach na Floridě, mezinárodní kanceláře jsou v Mexico City a v Torontu. Evropskou odnož NASCAR Whelen Euro Series řídí kancelář ve francouzském Saint Denis sur Loire.

Monster Energy NASCAR Cup Series představuje nejvyšší úroveň profesionálního závodění s těmito vozy, a v důsledku toho také nejpopulárnější a nejziskovější sérii z rodiny NASCAR. Sezóna se obvykle skládá z 36 bodovaných a 4-5 nebodovaných závodů v rozmezí deseti měsíců. Závodí se tedy téměř každý víkend od poloviny února do poloviny listopadu.

Nejprestižnějším kláním bývá hned to první – Daytona 500. Mezi další významné podniky patří 600mílový závod v Charlotte, 400mílový závod v Indianapolis nebo 500kolová podívaná v Bristolu. V každém bodovaném závodě startuje 40 vozů značek Chevrolet, Ford a Toyota. První titul pro neamerický vůz získal v roce 2015 Kyle Busch s Toyotou Camry. Toyota zahájila úspěšně také letošní sezonu, když její vozy obsadily kompletní stupně vítězů v Daytoně. Po dramatickém průběhu s několika hromadnými haváriemi se z vítězství radoval Denny Hamlin z týmu JGR nedávno zesnulého Jasona Deana Gibbse.

Současné vozy NASCAR šesté generace, které se v nejvyšší lize používají od roku 2013, jsou vzpomínkou na časy v Evropě dávno zapomenuté. Prostorový rám z ocelových trubek je oblečen do panelů z uhlíkových vláken, které vytvářejí siluetu konkrétního vozu. Šasi vyjde na 15 000 amerických dolarů, což je na evropské poměry směšně nízká částka. Pro srovnání: šasi vozu DTM se odhaduje na hodnotu 275 000 dolarů.

V posledních letech se Monster Energy NASCAR Cup Series účastní tři výrobci – Chevrolet, Ford a Toyota. Pro rok 2019 Ford zmodernizoval vzhled svého vozu z Fusionu na Mustang, Chevrolet už loni přešel z modelu SS na Camaro a Toyota pokračuje s faceliftovanou verzí Camry. Starou školu evokují také osmiválcové motory OHV o objemu 5860 ccm spojené se čtyřstupňovou manuální převodovkou. Mohou dosáhnout maximálního výkonu 750 koní, ale pro některé závody se omezují restriktory na 550 koní. Předepsán je jednotný rozvor 2794 mm a minimální hmotnost 1451 kg (1542 kg s jezdcem a palivem pro závod).

Evropský seriál NASCAR Whelen Euro Series adoptoval s ohledem na jiný charakter tratí lehce odlišné předpisy, jakkoliv vozy vypadají na pohled stejně jako jejich americké vzory. Kratší rozvor 2740 mm se podepisuje pod nižší hmotnostní limit 1225 kg. Motor je omezen na maximální výkon 400 koní, aby se závody mohly konat i na méně sofistikovaných okruzích. Na rozdíl od všech amerických seriálů pod hlavičkou NASCAR má ten evropský statut mezinárodní série FIA a musí dodržovat ustanovení přílohy O mezinárodního sportovního kodexu.

Pro letošní sezonu se novým dodavatelem obutí stává jiná americká firma General Tire, která nahrazuje BFGoodrich. Každý jezdec má k dispozici 20 pneumatik typu slick pro všechny kvalifikační a závodní jízdy víkendu, mokré gumy se do tohoto počtu nepočítají. Další změnou bude nový design zadního spoileru, který kromě jiného usnadní jezdcům výhled z vozu.

Podobně jako v loňském roce čítá letošní kalendář sedm závodních víkendů. S jedinou výjimkou obsahují všechny podniky vždy dvojici závodů. Poprvé v dějinách zavítá NASCAR Whelen Euro Series do Česka – o posledním červnovém víkendu se pojede na mosteckém autodromu.

Přestože startovní listina ještě zdaleka není kompletní, už nyní je zřejmé, že tento ročník bude velmi kvalitně obsazen. V barvách amerického týmu Go Fas Racing nastoupí s Fordem Mustang legendární Kanaďan Jacques Villeneuve, jenž v roce 1995 vyhrál americkou sérii CART (předchůdce dnešní IndyCar) a po sezoně 1997 se radoval z titulu mistra světa ve formuli 1. Hned dvojici hvězd nasadí rakouská stáj Dexwet-df1 Racing. Její Chevrolety Camaro budou pilotovat vítěz čtyřiadvacetihodinovky v Le Mans z roku 1993 Christophe Bouchut a jediná ženská vítězka závodu DTM (Hockenheimring 1992) Ellen Lohr. Přihlášen už je také zkušený nizozemský krotitel sportovních vozů Sebastiaan Bleekemolen a další zajímavá jména během jara jistě přibudou. Loni zasáhlo do bojů v prestižní divizi Elite 1 více než 40 závodníků.

NASCAR Whelen Euro Series 2019:

  1. - 14. 4. Circuit Ricardo Tormo Valencia (E)
  2. - 12. 5. Autodromo di Franciacorta Castrezzato (I)
  3. - 2. 6. Indy Circuit Brands Hatch Swanley (GB)
  4. - 30. 6. Autodrom Most Most (CZ)
  5. 7. Raceway Venray Venray (NL)
  6. - 22. 9. Hockenheimring (National) Hockenheim (D)
  7. - 6. 10. Circuit Zolder Heusden-Zolder (B)

Martin Růžek


Další články


Hlavní partneři

Partneři

Mediální partneři