Formule pro ženy

12.10.2018 07:48

Bývalý pilot formule 1 David Coulthard a legendární konstruktér Adrian Newey představili nový formulový seriál. Zajímavostí W Series je, že je vypsána jen pro ženy. Má jim pomoci v cestě do vrcholných kategorií motoristického sportu.

W Series nechce být vrcholnou kategorií žen - závodnic, ale chce jim pomoci v postupu do nejvyšších kategorií, aby v nich posléze mohly soupeřit s muži. Zatímco v Indianapolisu jsou starty žen celkem běžné, ve formuli 1 se na start velké ceny naposledy postavila Lella Lombardiová v roce 1976. V závodech motokár nejsou dívky žádnou výjimkou a patří mezi ty nejlepší. Jenže postup do vyšších kategorií je pro dívky v Evropě nepřekonatelnou bariérou.

W Series by měla začít v květnu 2019. Předpokládá se 18 až 20 účastnic, které se utkají o celkové odměny ve výši 1,5 milionu dolarů, přičemž vítězka získá půl milionu. Pro začátek se pojede šest závodů na evropských okruzích, z nichž většina v minulosti hostila velké ceny F1. Do budoucna se počítá s rozšířením do Ameriky, Asie a Austrálie. Závody se budou jezdit na 30 minut s identickými vozy Tatuus T-318 odpovídajícími formuli 3 a poháněnými motory 1,8 l turbo.

Generální ředitelkou pořádající organizace je právnička a bankéřka Catherine Bond Muirová. Závodním ředitelem seriálu je zkušený bývalý manažer týmu McLaren ve F1 Dave Ryan. Poradci jsou vítěz 13 velkých cen David Coulthard a šéf techniků Red Bull Racingu Adrian Newey, který navrhl už 20 vozů, jež vyhrály mistrovství světa F1. Oba se zapojí i do tréninkového programu, který se uskuteční před výběrovými testy, na jejichž základě budou vybrány účastnice prvního ročníku.

Po vytvoření závodní série jen pro ženy volala emisarka FIA a neúspěšná závodnice Carmen Jorda. Její myšlenka ale mezi ženami angažujícími se v motoristickém sportu vyvolala bouři nevole, protože ony chtějí soupeřit s muži jako rovné s rovnými. Idea, že W Series bude pro ženy představovat jen stupeň na cestě k soupeření s nejlepšími muži, nicméně většinu závodnic zaujala. Jsou ale i výjimky, jako pravidelná účastnice 500 mil v Indianapolisu Pipa Mannová, která seriál kritizuje jako krok degradující ženy: „Je to černý den pro motoristický sport. Ti, kteří podporují závodnice, nyní dali přednost jejich segregaci namísto toho, aby jim pomohli. Jsem tímto krokem zpět hluboce zklamaná.“

Catherine Bond Muirová to ovšem vidí jinak: „W Series se stane celosvětovou superstar a zaujme roli modelu inspirujícím ženy po celém světě, ale i pořadatele, firmy a sponzory, aby těm nejlepším pomáhali dosahovat další úspěchy.“

Jedinou ženou, která bodovala v mistrovství světa F1, je Lella Lombardiová. V letech 1974 až 1976 absolvovala 12 velkých cen a při přerušené VC Španělska 1975 získala půl bodu. Ještě Maria Teresa de Filippisová v letech 1958 a 1959 absolvovala tři velké ceny. Další tři ženy se o start pokusily, ale nedokázaly se kvalifikovat. Desiré Wilsonová sice měla všechny předpoklady uspět, jenže nedostala k dispozici kvalitní techniku. V roce 1980 v Brands Hatch vyhrála závod britského šampionátu formule 1 a v témže roce vyhrála i dva závody mistrovství světa ve vytrvalostních závodech.

V posledních letech se několik závodnic objevilo v roli testovacích jezdců týmů F1, ale jednalo se spíš o marketingové akce. Simona de Silvestrová, která dosáhla velmi slušné výsledky v IndyCars a mohla se ve F1 prosadit, skončila jen jako formální členka týmu Sauber.

Letos v srpnu se v Brands Hatch Jamie Chadwicková stala první závodnicí, která vyhrála závod britského mistrovství formule 3.

Ing. Vladimír Rybecký


Další články


Hlavní partneři

Partneři

Mediální partneři