Hybridy do NASCAR

09.07.2018 14:12

Špičkový jezdec vrcholné disciplíny amerických závodů stock cars Brad Keselowski prohlásil, že by NASCAR měl přejít k hybridnímu pohonu s využitím rekuperace kinetické energie podobně, jako je tomu ve formuli 1.

Jezdec Teamu Penske Brad Keselowski, šampion vrcholné kategorie NASCAR Sprint Cup z roku 2012 a vítěz letošních 500 mil v Daytona Beach, tvrdí, že by bylo vhodné, aby se v amerických závodních sedanech začal používat systém KERS, tedy kinetické rekuperace energie, jako ve formuli 1. Nemyslí si ale, že by bylo správné opustit současné motory V8, používané ve vozech NASCAR Gen-6 Cup. „Není vhodné připravit fanoušky o zvuk závodních motorů a dopustit se tak velké chyby, jakou udělala formule 1 přechodem na malé šestiválce se zvukem sekačky na trávu. Naši fanoušci si NASCAR spojují se zvukem motorů V8. To by se nemělo měnit. Se čtyřválci nebo motory V6 bychom ztratili spoustu příznivců,“ uvedl.

Systém KERS, využívající energii získanou při zpomalování a brzdění, by se k motorům V8 dokonale hodil. Podle Keselowskiho by se tím zvýšil výkon pohonných jednotek ze současných 750 k (550 kW) krátkodobě až na 1000 k (735 kW).

Podle Keselowskiho má přechod k hybridnímu pohonu několik důvodů: „Automobilky jako šílené utrácejí hromady peněz za účast ve formuli E, protože chtějí být spojovány s elektromobilitou. Snaží se o to, aby nebyly spojovány s tím, co dělají v NASCAR, s jeho motory V8 a jinými nepraktickými pohonnými jednotkami, které nemají nic společného se současnou automobilovou technikou. Náš sport je nesmírně závislý na tom, aby automobilky byly úspěšné. Bez nich bychom to nemohli dělat,“ vysvětlil.

Závodník věří, že hybridní pohon je budoucností. „Pokud přejdeme na hybridní pohon, tak vyřešíme hned několik věcí najednou. Především bychom zaujali automobilky tím, že se vydáme zcela novou cestou, jaká tu dosud nebyla k vidění. Automobilky v současné době vynakládají miliony dolarů na závody a vyvíjejí pár dílů, které ve skutečnosti pro ně nemají žádný význam. Představte si, jak by jim pomohlo, kdyby mohly vyvíjet hybridní technologii ve stylu jako je KERS. Tím by NASCAR získal větší význam pro automobilový svět. Proto si nemyslím, že by to znamenalo pro týmy mimořádné náklady navíc proti současnosti,“ říká Keselowski.

Přidal ještě jeden důvod: „Přechod na hybridní auta by zlepšil i závodění. Při rozsvícení žlutých světel by všichni přepnuli na pohon elektromotory v jejich hybridním systému, aby ušetřili palivo. Celé závodní pole by utichlo a nespalovalo by zbytečně pohonné hmoty. To by bylo skvělé pro fanoušky, kteří by na pár minut nemuseli poslouchat zbytečný hluk. Ale ve chvíli, kdy by se rozsvítila zelená, tak alespoň ti, kteří budou mít dostatek energie, vyrazí s pomocí spalovacího i elektrického motoru. Mohli by využít veškerou energii, kterou do té doby nashromáždili, a na jedno či dvě kola bychom viděli ta nejvýkonnější auta, jaká tu kdy byla, a jelo by se extrémně rychle,“ argumentuje.

Keselowski si všímá i pravděpodobné změny strategie, která by nastala, pokud by se podařilo během závodu pomocí KERS nashromáždit energii využitou v rozhodující fázi na konci závodu. „Tedy přesně tehdy, kdy potřebujete předjíždět. Jen stisknete tlačítko a bum - dostanete potřebný výkon - něco jako kdybyste měli k dispozici nitro. Měli bychom finiše, jaké dnes nejsou v NASCAR ani nikde jinde k vidění,“ dodává zkušený jezdec a zdůrazňuje: „Právě teď je ten správný čas!“

Ing. Vladimír Rybecký


Další články


Hlavní partneři

Partneři

Mediální partneři