Jak na brzdy?

28.11.2022 16:38

Mít auto pod kontrolou znamená především umět za každých okolností bezpečně zastavit. Vedle zkušeností je k tomu potřeba mít v pořádku i samotné brzdy. Ne každý ale ví, co může pro kontrolu brzd sám udělat, a na co zaměřit pozornost, abychom dokázali včas předejít případným problémům, které mohou nastat.

 

V rámci kurzů bezpečné jízdy při Polygonu Most se brzdění v různých formách zkouší na několika cvičných stanovištích a samozřejmě je brzdám věnována i část teoretické výuky.

 

Moderní brzdy jsou z pohledu běžného motoristy v podstatě bezúdržbové a skutečně důkladnou kontrolu brzd provede jedině odborný servis. Přesto by měli řidiči průběžně brzdám věnovat svou pozornost. Jde především o vizuální kontrolu stavu brzdové kapaliny, můžeme tak zjistit i rez, rýhy nebo jakékoliv změny na kotoučích. Brzdové destičky a jejich opotřebení můžeme zkontrolovat také vizuálně nejlépe třeba při přezouvání kol. Pokud jsou už viditelně opotřebené, určitě se vyplatí zajet do servisu, kde odborně proměří, zda je jejich tloušťka ještě dostatečná.

 

Důležité je ale sledovat chování brzd i během jízdy. Pokud při brzdění pulzuje pedál, vibruje volantnebo se ozývá pískání, a to jak při brzdění, nebo i jen při samotné jízdě, jde o jasný signál, že je nejvyšší čas důkladně se podívat na brzdy.  

 

V dnešní době mnozí také přemýšlí nad tím, jak správně brzdit, abychom jezdili nejen bezpečně, ale i úsporně. „V rámci ekonomické jízdy je samozřejmě nejlepší brzdit co nejméně, jelikož zastavení a následný rozjezd je to nejdražší. Při jízdě z kopce doporučuji nestát dlouho na brzdách, protože hrozí přehřátí brzd. Lepší je v krátkém úseku vozidlo co nejvíc zpomalit. Ale pozor, kdo nebrzdí vůbec, tak mu rezavějí kotouče a zatuhnou brzdy, proto je vhodné jednou za čas brzdy tzv. obrzdit, a to platí i pro ruční (mechanickou) brzdu,“ říká Marek Kohoutek, instruktor Kurzů bezpečné jízdy při Polygonu Most.

 

Zajímají Vás nějaké další tipy na bezpečnou jízdu? Pošlete nám své dotazy, rádi je zodpovíme.

 

text+foto: ADM

 

Partnerem Autodromu Most, a především závodního víkendu Czech Truck Prix, je značka Textar, která je již více než 100 let synonymem pro brzdové obložení. Značka Textar, patřící do skupiny TMD Friction, byla založena v roce 1913 a dnes je po celém světě vnímána jako synonymum kvality, optimální bezpečnosti a maximálního komfortu brzdění. Brzdové destičky nebo obložení této značky lze najít v klasice, jakou je Ford Model T, v jednom z nejpopulárnějších rodinných vozů, jímž je VW Golf, sportovní legendě Porsche 911, zázraku techniky v podobě Bugatti Veyron či těžkém nákladním voze Renault Magnum.

Více než 1 659 brzdových destiček , přes 1 900 brzdových kotoučů, 425 brzdových čelistí a 202 sad, a také 223 brzdových bubnů, jsou důkazem toho, že Textar nabízí jedno z největších produktových portfolií pro současná motorová vozidla.


Další články


Hlavní partneři

Partneři

Mediální partneři