Jízda za snížené viditelnosti

02.12.2021 13:01

Dny se krátí, takže mnoho řidičů odjíždí a vrací se za tmy domů. Jaké jsou zásady bezpečné jízdy za snížené viditelnosti?

Jízda za snížené viditelnosti má svá specifika. Nejde jen o situace, kdy hustě prší a spodní základna oblačnosti je nízko nad zemí, ale zejména o jízdu za soumraku případně za úplné tmy. Některým řidičům více vyhovuje prvně uvedená situace (soumrak), jiní raději jezdí za úplně tmy. A pak jsou řidiči, kteří za tmy nejezdí. Že to není úplně jednoduché, dokazuje letectví, kde pokud chce pilot létat za tmy, musí na to mít speciální doložku. A tedy dodatečný výcvik. V motorismu nic takového není, proto je důležité věnovat pozornost několika věcem, které vám pomohou za zhoršené viditelnosti bezpečně dokončit vaši cestu.

„Předně auto musí při jízdě za snížené viditelnosti dobře svítit,“ říká na úvod Marek Kohoutek, nejen instruktor kurzů bezpečné jízdy při autodromu Most. A dodává: „nejde jen o funkčnost osvětlení, ale třeba i o takovou maličkost, jako je čistota světlometů.“ Dle Kohoutka je velmi důležité správně osvětlení používat „Jde zejména o přední a zadní světla do mlhy. Ta používejte, pouze když jste na silnici sami. Jakmile vás dojede jiné auto, je lepší je vypnout. Mlhovky tudíž používejte jen zcela výjimečně! Pozor také na denní svícení „Spousta řidičů se spoléhá na automatický režim, kdy se potkávací světla sama zapnou, jakmile okolní světlo poklesne pod stanovenou mez,“ říká Kohoutek. Problém je, že u některých aut se zapínají příliš pozdě. Druhým je jízda při denním světle za bílé mlhy. Tu senzor světel také neumí rozeznat, takže z denního svícení na potkávací světla auto samo nepřepne. A denní svícení nízkoenergetickými diodami sice zajistí, že vás ostatní lidé vidí, ovšem vám viditelnost nezaručí. A to nemluvíme o tom, že u mnoha aut v režimu denního svícení nesvítí zadní osvětlení. Důležitý je také dobrý výhled řidiče. „Jde zejména o čelní sklo. Zatímco zvenku je udržet čisté není zase tak těžké díky ostřikovačům, respektive stíračům a dešti, zevnitř tomu bývá naopak. Pokud je tedy řidič pravidelně nemyje. A to moc lidí nedělá,“ upřesňuje Marek Kohoutek. Totéž platí o zpětných zrcátkách.

Jízda za soumraku a úplné tmy ale neklade zvýšené nároky jen na techniku auta, ale také na řidiče. „Jde zejména o oči. Ne každý jízdu za úplné tmy dobře snáší. Jinému zase vyhovuje a více problémů mu dělá jízda za šera. A pak jsou řidiči, kteří mají problém řídit v obou případech,“ doplňuje Kohoutek.

Svoji roli hraje také únava z důvodu kratších dnů a delších nocí, což je kombinace, která negativně působí na psychiku jedinců. S tím souvisejí také změny teplot, kdy venku třeba mrzne, ale v autě je příjemných 22 stupňů Celsia. Teplotní rozdíl je tudíž značný.

Pro jízdu za tmy je důležitá takzvaná technika pohledu, kdy je dobré se vyhýbat přímému pohledu „do světel“ ostatních aut. Velké problémy může způsobovat mokré sklo, kdy kapičky vody za deště různě lomí dopadající světlo, což výrazně snižuje viditelnost a současně to řidiče více unavuje.

Zdaleka nejhorší je jízda v noci za deště Jízdu za snížené viditelnosti jsme simulovali rozstřikující se vodou. Auto tudíž jako by jelo v mlze.

 

TIPY V KOSTCE

 

CO DĚLAT
Mít v pořádku osvětlení a stěrače s ostřikovači
Zajistit dobrý výhled
Přizpůsobit rychlost jízdy

 

CO NEDĚLAT
Nepřeceňovat řidičské možnosti
Nepoužívat zbytečně mlhové svítilny
Nejezdit za šera na denní svícení


Další články


Hlavní partneři

Partneři

Mediální partneři