Koncept, který stojí za pozornost

13.04.2018 07:32

Audi představilo koncept sportovního vozu s elektrickým pohonem e-tron Vision Gran Turismo. K vidění bude před závody formule E, když bude vozit prominentní hosty značky Audi. Tento vůz by ale mohl být mnohem zajímavější, než jen jako závodní taxi.

Audi uvádí, že nový závodní vůz e-tron Vision Gran Turismo s čistě elektrickým pohonem byl původně vyvinut exkluzivně pro virtuální závody Gran Turismo na herní konzoli PlayStation 4 a až poté bylo rozhodnuto o jeho výrobě. Auta pro hru Gran Turismo vycházejí ze skutečných automobilů, ale čas od času automobilky tuto hru využívají k uvedení připravovaných automobilů pro sériovou produkci.

K 15. výročí uvedení této oblíbené hry na trh byla vyhlášena soutěž Vision Gran Turismo. Audi již řadu let spolupracuje s tvůrci této hry, společnostmi Sony a Polyphony Digital, takže se také po boku dalších automobilek přihlásilo. Mnohé z takto vzniklých studii byly následně vyrobeny ve skutečné velikosti a vystavovány na autosalonech (viz např. Peugeot L500 HYbrid Vison Gran Turismo). Jenže v těchto případech šlo o vozidla hodně vzdálená realitě. Audi e-tron Vision Gran Turismo je ale velmi reálné auto, jehož systém elektrického pohonu vychází z toho, co automobilka Audi připravuje do sériové výroby - její první model e-tron s elektrickým pohonem se představí už letos v létě.

Jak už jsme v našem blogu uvedli, nedávno jiná značka koncernu Volkswagen Seat na autosalonu v Ženevě představila závodní automobil Cupra e-Racer, který se stal předobrazem připravované kategorie E-TCR pro závody cestovních vozů s elektrickým pohonem. Také Audi e-tron Vision Gran Turismo mnohem víc než auto snů pro virtuální závody připomíná skutečné závodní auto kategorie GT s elektrickým pohonem. Závodní kategorie eGT už ale existuje a připravuje se k odstartování první závodní sezony s identickými vozy Tesla Model S v závodní úpravě. Koncept Audi je ovšem přímo pro tento účel konstruován a je tedy i vhodnější než exkluzivní Tesla.

Závody formule E budou od podzimu doprovázet závody eTrophy s vozy Jaguar I Pace v závodní úpravě a slibují se i závody autonomních vozidel Roborace. Do formule E nyní po vzoru Audi směřují i další německé automobilky BMW, Porsche (které kvůli tomu opustilo vytrvalostní závody FIA WEC) a Mercedes (který proto skončí v DTM). Všechny čtyři německé automobilky se přitom angažují i v závodech GT a všechny mají nebo připravují vysoce výkonná GT s elektrickým pohonem. Audi tedy v předstihu ukazuje, co by nás v brzké budoucnosti mohlo čekat na závodních tratích.

Audi e-tron Vision Gran Turismo má stálý pohon všech kol v čistě elektrické podobě s proměnným rozdělováním točivého momentu. Pohánějí jej tři trakční elektromotory, každý s nejvyšším výkonem 200 kW - dva pohánějí kola zadní nápravy a třetí přední kola. V konstrukci vozu byly hojně využity komponenty z budoucích sériových modelů Audi e-tron. Závodní vůz s pohotovostní hmotností 1450 kg zrychlí z 0 na 100 km/h za méně než 2,5 s.

Audi e-tron Vision Gran Turismo se veřejnosti poprvé představí už tuto sobotu při e-Prix Říma, kde bude hosty Audi vozit trojnásobný vítěz Le Mans Rinaldo Capello. Při prvním návratu závodních automobilů do Švýcarska po 64 letech bude na okruhu v Curychu s tímto vozem jezdit Rahel Freyová, kterou bychom měli už brzy vidět i v Mostě při závodě ADAC GT Masters.

Ing. Vladimír Rybecký

 


Další články


Hlavní partneři

Partneři

Mediální partneři