Lotus žije a závodí

02.05.2017 08:15

Značka Lotus kdysi přinesla do formule 1 několik revolučních technických řešení. Bohužel dnes už pro inovátory, jako byl tvůrce vozů Lotus Colin Chapman, není ve F1 místo. Automobilka Lotus ovšem i nadále vyrábí závodní auta - například Exige Race 380.

Lotus po mnoha peripetiích a změnách majitelů patří malajsijské automobilce Proton. V nedávné době se jméno Lotus vrátilo na závodní dráhy v rámci několika různých projektů, včetně dvou ve F1, ale s těmi automobilka z Hethelu neměla mnoho společného.

Lotus Cars vyrábí mj. model Exige, který naplňuje to, o čem snil zakladatel značky Colin Chapman vždy - malé sportovní auto s extrémně lehkou konstrukcí a vynikající aerodynamikou schopné jak jízdy v běžném provozu tak i závodění. Zatímco Exige Sport 380 je supersport budící nadšení na silnicích, Exige Race 380 je závodní vůz vyhledávaný soukromými týmy. Zatímco Exige Sport 380 je možné proměnit v závodní auto, Exige Race 380 opačnou transformaci neumožňuje, protože převodovka, zavěšení, aerodynamika i elektronika jsou speciálně navrženy pro závodní využití.

Lotus Exige Race 380 pohání přeplňovaný motor V6 3,5 l o výkonu 276 kW (375 k) při otáčkách 6700/min přes šestirychlostní převodovku Xtrac se sekvenčním řazením páčkami pod volantem. Pro snížení hmotnosti jsou výfuky vyrobeny z titanu, což ušetřilo 10 kg. Hmotnost vozu je jen 998 kg.

Vynikající je aerodynamika s přítlačným křídlem na zádi, generujícím přítlak 2400 N (240 kg) při nejvyšší rychlosti 270 km/h. Přítlak zvyšují i speciální tvarování přívodu chladicího vzduchu k brzdám, splitter pod přídí a uspořádání průchodu vzduchu chladičem v přídi a motorovým prostorem uprostřed vozu.

Brzdy AP Racing mají vpředu čtyřpístkové čelisti a dvoudílné kotouče. Tlumiče pérování jsou dvoucestně nastavitelné Öhlins a nastavitelné jsou také zkrutné stabilizátory vpředu i vzadu. Vůz je vybaven protiprokluzovým systémem Lotus TCS, u něhož lze nastavit míru prokluzu.

Pod karoserií z uhlíkových kompozitů je vestavěný ochranný rám podle předpisů FIA a kompozitní sedadla umožňují použití systému HANS.

První zákazníci nový Exige Race 380 dostanou za 99 500 GBP bez DPH během května.

Ing. Vladimír Rybecký


Další články


Hlavní partneři

Partneři

Mediální partneři