Lotus žije a závodí
Značka Lotus kdysi přinesla do formule 1 několik revolučních technických řešení. Bohužel dnes už pro inovátory, jako byl tvůrce vozů Lotus Colin Chapman, není ve F1 místo. Automobilka Lotus ovšem i nadále vyrábí závodní auta - například Exige Race 380.
Lotus po mnoha peripetiích a změnách majitelů patří malajsijské automobilce Proton. V nedávné době se jméno Lotus vrátilo na závodní dráhy v rámci několika různých projektů, včetně dvou ve F1, ale s těmi automobilka z Hethelu neměla mnoho společného.
Lotus Cars vyrábí mj. model Exige, který naplňuje to, o čem snil zakladatel značky Colin Chapman vždy - malé sportovní auto s extrémně lehkou konstrukcí a vynikající aerodynamikou schopné jak jízdy v běžném provozu tak i závodění. Zatímco Exige Sport 380 je supersport budící nadšení na silnicích, Exige Race 380 je závodní vůz vyhledávaný soukromými týmy. Zatímco Exige Sport 380 je možné proměnit v závodní auto, Exige Race 380 opačnou transformaci neumožňuje, protože převodovka, zavěšení, aerodynamika i elektronika jsou speciálně navrženy pro závodní využití.
Lotus Exige Race 380 pohání přeplňovaný motor V6 3,5 l o výkonu 276 kW (375 k) při otáčkách 6700/min přes šestirychlostní převodovku Xtrac se sekvenčním řazením páčkami pod volantem. Pro snížení hmotnosti jsou výfuky vyrobeny z titanu, což ušetřilo 10 kg. Hmotnost vozu je jen 998 kg.
Vynikající je aerodynamika s přítlačným křídlem na zádi, generujícím přítlak 2400 N (240 kg) při nejvyšší rychlosti 270 km/h. Přítlak zvyšují i speciální tvarování přívodu chladicího vzduchu k brzdám, splitter pod přídí a uspořádání průchodu vzduchu chladičem v přídi a motorovým prostorem uprostřed vozu.
Brzdy AP Racing mají vpředu čtyřpístkové čelisti a dvoudílné kotouče. Tlumiče pérování jsou dvoucestně nastavitelné Öhlins a nastavitelné jsou také zkrutné stabilizátory vpředu i vzadu. Vůz je vybaven protiprokluzovým systémem Lotus TCS, u něhož lze nastavit míru prokluzu.
Pod karoserií z uhlíkových kompozitů je vestavěný ochranný rám podle předpisů FIA a kompozitní sedadla umožňují použití systému HANS.
První zákazníci nový Exige Race 380 dostanou za 99 500 GBP bez DPH během května.
Ing. Vladimír Rybecký
Další články
- Lotus žije a závodí (02.05.2017)
- Hyundai řádí na Nürburgringu (27.04.2017)
- Vzdálenost mezi vozidly a péče o pneumatiky (25.04.2017)
- Renault ukázal budoucnost F1 (24.04.2017)
- Také Audi má vůz GT4 (20.04.2017)