Na 800 budoucích inženýrů z celého světa se utkalo o nejlepší formuli

06.08.2016 15:05

Polygon, který je součástí mosteckého autodromu, se stal tento týden zázemím pro zhruba 800 studentů technických vysokých škol z 15 zemí Evropy a dalších kontinentů. Vytvořili 42 týmů, které se utkaly v soutěži Formula Student. Jejím zadáním je vyvinout ideální vůz formulového typu pro víkendového neprofesionálního závodníka. Česká republika hostila celosvětové klání počtvrté. První dva ročníky se uskutečnily na letišti v Hradci Králové, Most měl premiéru loni.

Počet soutěžících vzrůstá, letos dorazilo na sever Čech zhruba o sedm týmů více než v loňském roce. Polygon svou rozmanitostí a nabídkou různých tratí podle členky organizačního týmu Kateřiny Vašíčkové plně vyhovuje požadavkům i parametrům soutěže. „V tuzemsku je to podle mě nejvhodnější areál. Věřím, že se tu všichni setkáme i napřesrok,“ potvrdila.

Studentské týmy technických vysokých škol z Čech, Slovenska, Německa, Rakouska, Polska, Ruska, Estonska, Itálie, Maďarska, Izraele, Indie a řady dalších zemí se ubytovaly v kempu, který vznikl přímo v areálu polygonu.

Soutěž Formula Student je často označována jako inženýrská, což odráží její filosofii: vytvořit studentům prostředí pro jejich rozvoj během studia a zlepšit jejich přípravu na praxi. Z toho důvodu týmy nesoutěží pouze na trati, ale také před odbornými komisemi, které prověřují jejich vozy z hlediska technické vyspělosti, ceny i prodejního potenciálu.

Soutěž zahrnuje statickou disciplínu, kde se boduje konstrukce formule, nákladová studie a business plán. Technická a bezpečnostní přejímka obsahuje test náklonu, brzdného účinku a hluku výfukové sestavy. Pro diváky jsou pak atraktivní zejména dynamické disciplíny, v nichž se týmy představily v pátek a v sobotu, kdy měření sil vyvrcholilo. Porotci při nich hodnotí zrychlení na 75 metrů, jízdu na trati ve tvaru osmičky, jednokolovou kvalifikaci a vytrvalostní závod na 22 kilometrů.

Soutěže se pravidelně účastní i tým elektrotechnické fakulty pražské ČVUT. „Mostecký polygon mám rád, líbí se mi tady. Navíc při jeho loňské premiéře jsme hned zaznamenali výrazný úspěch, skončili jsme na celkovém druhém místě. Zato letos nás provázejí výrazné technické problémy, takže na umístění na předních příčkách můžeme zapomenout. Ne vždy se daří, i tak je naše formule v žebříčku 100 vozů hodnocena na 22. místě. Takže určitě konkurujeme i týmům z vyspělých evropských zemí, jejichž finanční zázemí je nesrovnatelné,“ shrnul účinkování týmu na severu Čech jeho kapitán Jan Kosina.

Za velmi prospěšný a důležitý aspekt soutěže Jan Kosina označil možnost osahat si získané vědomosti a znalosti v praxi a následně je uplatnit v zaměstnání. „Účast v soutěži je velkou devízou, kterou představuje možnost získat dobrou práci. Zaujali jsme už řadu renomovaných firem, které nás při vývoji formule podporují. Jejich motivací je právě najít technické odborníky a získat je pro sebe. O mě se například zajímá firma Ricardo, což je nadnárodní konzultační společnost. Zaměstnává špičkové techniky, kteří řeší náročné projekty v oblasti konstrukce spalovacích motorů, převodových ústrojí, vozidel, hybridních a elektrických systémů, a to i v oblasti analýzy dopadů na životní prostředí,“ dodal.

Výsledky soutěže Formula Student v jednotlivých disciplínách i celkové pořadí týmů zájemci najdou na webových stránkách www.fsczech.cz.

Studenti technických univerzit soutěží v konstrukci formulí již od roku 1981, kdy ve Spojených státech vznikla Formula SAE. Do Evropy se soutěž dostala koncem 90. let, kde se jezdí na okruzích jako je Hockenheimring nebo britský Silverstone, a to pod názvem Formula Student. Soutěž Formula Student Czech měla premiéru v roce 2013 v Hradci Králové a koná se za podpory mezinárodní certifikační společnosti TÜV SÜD Czech, generálním partnerem je společnost ŠKODA AUTO.


Další články


Hlavní partneři

Partneři

Mediální partneři

zavřít