Počasí prvnímu dni závodu historických vozů přálo

13.05.2017 19:57

Jako vydařenou premiéru lze hodnotit první den závodu historických vozů The Most Historic Grand Prix, který o víkendu 13. a 14. května hostí mostecký autodrom. Sobotní teplé slunečné počasí sice sem tam přerušila dešťová přeháňka, na hladký průběh programu ale vliv neměla. „Jsme příjemně překvapeni diváckou účastí i ohlasy, jež jsou zatím velmi kladné,“ uvedla obchodní a marketingová manažerka společnosti AUTODROM MOST Jana Svobodová.

Dočasně mokrý asfalt spolu s hladkými pneumatikami závodních aut vnesly do soubojů na dráze patřičné napětí a diváckou atraktivitu. O jasné prvenství tak například kvůli přepršce přišel v posledním kole sobotního závodu série Haigo ADAC, která zahrnuje souboje formulových i cestovních vozů bývalého Poháru míru a přátelství socialistických zemí, Němec Kai-Uwe Rossner s Ladou 2101. Na zmoklé dráze totiž musel výrazně zpomalit, byl rád, že zachránil alespoň stříbro.

Napínavé souboje ale přinesly všechny kategorie, nádherný pohled byl zejména na formule Historic Grand Prix Cars Association (HGPCA), jež se zúčastňovaly velkých cen v letech 1930 - 1960 a od roku 1961 do roku 1965. Akční připomínku slávy nezapomenutelné éry královské motoristické disciplíny umocnilo 67. výročí 1. Velké ceny formule 1, jež připadá právě na 13. květen.

Mezi formulemi, jež se objevovaly ve velkých cenách do roku 1960, vedl prim vůz Maserati 250F 2523 z roku 1954. Španělský jezdec Guillermo Fierro se v cíli radoval z vítězství s více než půlminutovým náskokem. Vůz má zajímavou historii, Velkých cen formule 1 se s ním zúčastnila v letech 1958 a 1959 Italka Maria Teresa de Filippis. Byla první ze zatím dvou žen, jimž se podařilo do závodu formule 1 kvalifikovat. Její krajanka Maria Grazia Lombardi dokonce absolvovala v 70. letech 17 závodů v F1.

Naopak favorizovaný Brabham BT7 mezi vozy velkých cen z let 1961 - 1965, který dokázal vyhrát dva závody formule 1 ročníku 1964, neuspěl. Americkému jezdci Jamesi Kingovi nejprve po startu zhasínal motor. Velkou ztrátu dokázal sice kompenzovat, v závěru závodu jej však o dobrý výsledek definitivně připravily technické problémy. Skončil tak sedmý, cílovou pásku jako první přeťal Brit Peter Horsman s Lotusem 18/21 P1.

O body v evropském šampionátu si to v Mostě rozdali jezdci série FIA Lurani Trophy pro vozy formule Junior z 50. a 60. let. V sobotním závodě předvedli nádherný souboj Brit James Murray s vozem Lola Mk 5A a Ital Manfredo Rossi di Montelera s Lotusem 22, který za Britem zaostal o pouhou vteřinu a půl.

Pořadí v cíli naopak nerozhodovalo o vítězi v závodu pravidelnosti FAS AČR Czech Trophy. Tuzemští jezdci na továrních speciálech i ve vozech individuálních konstrukcí měli za úkol zajet pokud možno stejný čas ve dvou měřených kolech. Nejmenší odchylky v dosaženém čase docílil v divizi 1 Jan Profeld s Fordem Faster. V divizi 2 se to pak podařilo Karlu Jílkovi s vozem MTX 2-01. Bezkonkurenčně nejrychlejšího času v této kategorii ovšem dosáhl Adam Klus na voze MTX 1-05, a to 1,38,434 minuty na kolo.

Závěr sobotního závodního programu obstaraly souboje britských vozů Grand Turismo série Triumph Competition and British HTGT. Ve startovním poli jsou zastoupeny známé GT vozy značek MG, Morgan,

Triumph, Jaguar či Lotus. „Celý den se bylo na co koukat, ta auta jsou úchvatná. Musím však přiznat, že britské vozy připomínající vozový park agenta Jamese Bonda mě oslovily nejvíc. Skutečně jsem si to užil,“ svěřil se dvaapadesátiletý Milan z Chomutova.

Pořadatelé bavili diváky po celý den. Kromě adrenalinu na dráze si návštěvníci napříč generacemi užili akrobatické vystoupení skvělého pilota a účastníka světového šampionátu Red Bull Air Race Master Class Petra Kopfsteina, vyhlídkové lety vrtulníkem, taxijízdu veterány ze 70. let nebo autogramiádu osobností motoristického sportu. Nechyběli mezi nimi vítěz proslulého závodu Le Mans z roku 1977 Jürgen Barth a tuzemské legendy Miroslav Adámek, Václav Lím a Břetislav Enge. Řadu atrakcí se soutěžemi o ceny na dětském dopravním hřišti si užili i nejmladší návštěvníci sobotního programu na autodromu.


Další články


Hlavní partneři

Partneři

Mediální partneři