Řidiči se musejí připravit na zimu, první sníh pokryl horské hřebeny

14.11.2017 14:11

Podzim bude vládnout krajině ještě déle než měsíc. Zima přesto již klepe na dveře. První sněhové vločky pokryly horské hřebeny, námraza pak potrápila i obyvatele nížin. S nástrahami blížící se zimy se pak musejí vypořádat pochopitelně i řidiči. V následujících dnech, týdnech a měsících až do jarního oteplení musejí být obzvlášť ostražití, ohleduplní a rozhodně by neměli riskovat.

Úspěšné zvládnutí jízdy v těchto dnech velkou měrou závisí i na zimu dobře připraveném a vybaveném vozidle. „Základní pravidlo pro zimní období zní: zpomalte, zvětšete vzdálenost od před vámi jedoucího vozidla a sviťte,“ radí řidičům zkušený instruktor kurzů bezpečné jízdy na mosteckém autodromu Jiří Patera.

V souladu se silničním zákonem musí mít každé motorové vozidlo za jízdy rozsvícena obrysová a potkávací světla nebo světla pro denní svícení. „V tyto dny je ale mnohem bezpečnější rozsvítit obrysová a potkávací světla už před rozjetím vozu. I přes den bude totiž viditelnost snížena stále delší dobu,“ upozornil Patera.

Důležité je také správně používat světla do mlhy. Zatímco přední smí řidič užít jen za mlhy, sněžení nebo hustého deště, zadní mlhová světla musejí být v dříve vyjmenovaných případech rozsvícena vždy. „Dbejme však na to, abychom mlhovky používali opravdu jen při podstatně snížené viditelnosti. Při neoprávněném použití těmito světly oslňujeme jak řidiče v protisměru, tak řidiče jedoucího za námi. V každém případě bychom při použití mlhových světel měli přizpůsobit rychlost jízdy povětrnostním podmínkám,“ zdůraznil instruktor.

Poukázal přitom na německý silniční zákon, který nařizuje za mlhy, sněžení nebo deště výrazně omezujícího viditelnost rozsvítit potkávací světla, přičemž zadní mlhová světla se smějí používat pouze tehdy, poklesne-li z důvodu mlhy viditelnost pod 50 metrů. „Takže při návštěvě Německa pozor. Řidič smí jet pouze takovou rychlostí, aby vozidlo stále ovládal. Pokud viditelnost z důvodu mlhy, sněžení nebo deště klesá pod 50 metrů, nesmí jet řidič rychleji než 50 km/h, pokud není stanovena ještě nižší rychlost,“ doplnil Patera.

Nezodpovědných řidičů, kteří by riskovali jízdu po zasněžené či namrzlé vozovce na letních pneumatikách, už je snad opravdu jen velmi málo. Drtivá většina přezouvá každoročně na zimní pneumatiky. „V České republice jsou to podle zákona pneumatiky s označením M+S. Minimální hloubka vzorku jsou čtyři milimetry. Před výjezdem na zimní dovolenou je dobré upravit tlak v pneumatikách dle tabulky, umístěné obvykle na spodní části víka palivové nádrže. Správný tlak podpoří jízdní vlastnosti automobilu a podstatně zvýší bezpečnost osádky a ekonomiku provozu,“ upřesnil Jiří Patera.

Každý řidič by si měl podle něj také uvědomit, že nesmí vyjet do provozu s vozidlem znečištěným, s vrstvou námrazy či sněhu, jež zabraňují výhledu vpřed, vzad a do stran.

Jak předcházet krizovým situacím způsobeným nástrahami počasí učí kurzy bezpečné jízdy. Společnost AUTODROM MOST nabízí kurzy přizpůsobené mužům, ženám, mladým začínajícím řidičům či rodinám. Po teoretické části v učebně si při praktické výuce každý může vyzkoušet brzdění a vyhýbací manévry na suché, mokré nebo velmi kluzké vozovce, připomínající sníh či námrazu. Je to jedinečná příležitost auto si pořádně osahat, seznámit se s jeho limity a poznat také své reakce a možnosti.


Další články


Hlavní partneři

Partneři

Mediální partneři