S podzimem se řidiči musejí připravit na nástrahy počasí

27.09.2016 15:41

Řidiči se už v těchto dnech musejí přizpůsobit změnám, které s sebou nese začátek podzimu. Ochlazení se projeví také na silnicích. Je proto třeba připravit svůj vůz i sebe na nové podmínky. „Začneme u přípravy automobilu. I když se to může jevit jako maličkost, velmi důležité je poradit si se zamlženými okny v kabině. Skla je třeba perfektně vyčistit za pomoci hadru a třeba i k tomu určených přípravků. Abychom zabránili případnému mlžení při jízdě, je nutné nastavit klimatizaci na 22 stupňů Celsia. U vozů bez klimatizace pak pustit teplý vzduch na čelní a postranní skla,“ radí zkušený instruktor kurzů bezpečné jízdy Jiří Patera.

Na začátku roku přestal platit zákon o zimní výbavě, který ji nařizoval od 1. listopadu do 31. března. Zimní výbavou řidič musí auto opatřit vždy, pokud to vyžadují povětrnostní podmínky bez ohledu na datum a také pokud vjede do úseku ohraničeného dopravní značkou Zimní výbava. „Tuto značku ruší až červeně přeškrtnutá stejná značka. Je to tedy výjimka, platnost nekončí křižovatkou či výjezdem z obce,“ doplnil Patera.

Základním atributem výbavy pro chladné počasí je zimní pneumatika. V České republice musí být taková pneumatika označena písmeny M + S, instruktor však jednoznačně doporučuje nasadit pneumatiky označené i třemi vrcholy se symbolem sněhové vločky uprostřed. „Taková pneumatika je zvlášť vhodná do zimních podmínek, má všechny potřebné vlastnosti,“ upřesnil.

Kromě výměny letních za zimní pneumatiky je nutné nechat zkontrolovat geometrii podvozku vozu, tlumiče a brzdovou soustavu. Poklesem venkovních teplost se snižuje přilnavost pneumatik, což má za následek prodloužení brzdné dráhy auta. Řidič by měl proto snížit rychlost, zvýšit odstup od vozu jedoucího před ním až na tři vteřiny a neměl by jezdit ve skupině jiných aut.

Pro nouzové brzdění na všech površích, tedy na suchu, mokru či sněhu platí podle instruktora jediné pravidlo. „Vyšlápnout spojku a tlačit na brzdový pedál největší možnou silou. Jen tak se docílí nejkratší brzdné dráhy. U vozů s automatickou převodovkou, které spojku nemají, se prostě jen vší silou brzdí. Automat si s tím poradí,“ upozornil Patera.

Už na podzim řidiči musejí počítat s kluzkou vozovkou v důsledku spadaného listí ze stromů, nočních či ranních námraz a častějších studených dešťů. Hrozí tak aquaplaning, prodlužuje se brzdná dráha vozu.

Jak předcházet krizovým situacím způsobeným nástrahami počasí si každý řidič může vyzkoušet v kurzech bezpečné jízdy. Společnost AUTODROM MOST nabízí kurzy přizpůsobené mužům, ženám, mladým začínajícím řidičům či rodinám. „Začínáme teorií v učebně. Při praktické výuce si pak každý vyzkouší brzdění a vyhýbací manévry na suché, mokré nebo velmi kluzké vozovce, připomínající sníh či námrazu. Učí se také zvládat smyk zadní a přední nápravy. Je to jedinečná příležitost auto si pořádně osahat, seznámit se s jeho limity a poznat také své reakce a možnosti,“ vyjmenoval Patera.

 


Další články


Hlavní partneři

Partneři

Mediální partneři

zavřít