24 hodin ve Spa trochu jinak

27.08.2018 17:43

Závod 24 hodin Spa-Francorchamps je od roku 2001 vrcholem sezony závodů vozů GT. V minulosti ale byl tento závod doménou cestovních aut a vyvrcholením jejich evropského šampionátu. Před půl stoletím se v dešti sešla vynikající konkurence.

Závod na 24 hodin ve Spa byl poprvé vypsán v roce 1924, pouze rok po premiéře dvacetičtyřhodinovky v Le Mans. V roce 1953 byl závod ve Spa součástí prvního mistrovství světa značek a tím vše skončilo. Teprve v roce 1964 se Belgičané ke dvacetičtyřhodinovce vrátili, ovšem vypsali ji pro cestovní auta. Od roku 1966 byla zařazena do mistrovství Evropy cestovních vozů.

Původně se závodilo s auty v téměř sériové podobě. V roce 1968 došlo k revoluční změně, když byly poprvé povoleny automobily skupiny B5, která umožňovala poměrně rozsáhlé úpravy. Mnoho z tehdejších cestovních vozů by dnes mělo blíž ke kategorii GT3. Homologována totiž byla i dvoumístná kupé Porsche 911L, Alfa Romeo GTA, Opel Commodore nebo Ford Mustang. Alfa Romeo navíc svůj vůz GTA s motorem 1,6 l ve verzi SA vybavila přeplňováním mechanicky poháněným dmychadlem, ač žádné takové auto se sériově nevyrábělo.

Na startu tedy byly vozy Porsche 911L poháněné vzduchem chlazeným šestiválcem, který tehdy měl ještě zdvihový objem jen 2,0 l. Tovární Alfy Romeo GTA, připravené firmou Autodelta, byly většinou čtyřválce 1,6 l skupiny A2. Ve Spa jela jen jedna GTA SA ve skupině B5. Dva Fordy Mustang poháněly motory V8 4,7 l. Opel připravil početný tým s vozy Commodore pro skupinu B5 se šestiválci 2,5 l. Hlavním cílem Opelu ale bylo vítězství v Královském poháru (Coupe du Roi ) hodnotícím týmy sestávající ze tří vozů. Zklamáním bylo, že do Spa nedorazil tovární tým BMW s vozy 2002 ti.

Zajímavé souboje se daly předpokládat i v kategoriích do 1600, kde kromě vozů Alfa Romeo GTA debutoval Ford Escort TC, a především mezi vozy do 1300, kde se očekávala bitva mezi vozy Alfa Romeo GTA Junior, NSU TT, Austin nebo Morris Cooper S a Renault Gordini R8. Celkem startovalo 23 vozů skupiny B5, 18 vozů skupiny A2 a 18 úplně sériových aut skupiny A1.

V tréninku byla nejrychlejší trojice Kremer/Kelleners/Kauhsen s Porsche 911L před Alfou GTA SA řízenou Pintem a Demoulinem, dalšími dvěma Porsche 911 a dvojicí Mustangů.

Závod se jel v dešti, což dalo šanci především vozům Alfa Romeo. Zprvu vedla přeplňovaná Alfa, ale podle očekávání její motor dlouho nevydržel. Prvních sedm hodin dominovala Alfa belgického týmu VDS (jeho pokračovatele dnes najdeme v závodech MotoGP!). Když i je začal zlobit motor, přišla krátká fáze pro Ford Mustang, ale od půlnoci už kralovala trojice Kremer/Kelleners/Kauhsen. Ti spolu s dvojicemi Pesch/Zanders (celkem čtvrtí) a Hermann/Schuller (osmí v cíli) získali i Královský pohár.

Celkově druhé místo získal belgický Ford Mustang dvojice „Eldé“/Deprez. Třetí skončili Francouzi Junguenet a později slavný soutěžák z Korsiky Bernard Darniche s dalším Porsche. Teprve pátý byl nejlepší Opel řízený Francouzem Grederem a Belgičanem Tuerlinxem. Alfa Romeo si spravila chuť alespoň vítězstvími v kategoriích do 1600 a 1300 cm3.

Tým Erwina Kremera patřil v následujících letech k nejlepším reprezentantům Porsche a vyhrál mj. i Le Mans v roce 1979. Willi Kauhsen a Helmut Kelleners se později proslavili s velkými auty ve vrcholné éře Interserie. Kauhsen pak jako majitel týmu dovedl Alfu Romeo k titulu mistra světa sportovních vozů v roce 1975, ale zcela propadl při pokusu o vstup do F1 v roce 1979.

Ing. Vladimír Rybecký


Další články


Hlavní partneři

Partneři

Mediální partneři