Brabham se vrací

04.05.2018 16:33

Značka Brabham patří se čtyřmi tituly pro jezdce, dvěma tituly pro konstruktéry a celkem 35 vítězstvími ve velkých cenách k nejúspěšnějším v historii formule 1. Nyní ji syn zakladatele Jacka Brabhama David po čtvrt století vrací k životu s cílem opět závodit a postavit se na start v Le Mans.

Firma Brabham vznikla, když se tehdy dvojnásobný mistr světa Jack Brabham rozhodl získat více volnosti pro své konstrukční nápady, než měl v týmu Cooper. Spolu se svým dávným přítelem ještě z dob závodních začátků v Austrálii Ronem Tauranacem založili firmu, která v roce 1961 vyrobila první závodní auto formule Junior. Už v roce 1962 se svým vozem Jack Brabham nastoupil i do formule 1 a v roce 1966 se stal prvním a dosud jediným mistrem světa s vozem, který nejen nesl jeho jméno, ale na jehož konstrukci a výrobě se osobně podílel. O rok později získal titul Brabhamův týmový kolega Dennis Hulme.

V roce 1970 se Jack Brabham ve 44 letech rozhodl dát přednost rodině před závoděním a firmu přenechal Ronu Tauranacovi. Ten ji koncem roku 1971 prodal obchodníku s ojetými auty a hráči pokkeru Berniemu Ecclestoneovi. Ecclestone s pomocí geniálního konstruktéra Gordona Murraye vrátil jméno Brabham na výsluní. V letech 1981 a 1983 Brabham získal s Nélsonem Piquetem další dva tituly.

Ecclestone se ale v té době už více zajímal o asociaci konstruktérů FOCA a organizaci formule 1 jako takovou. Proto firmu prodal. Brabham vystřídal několik majitelů, až v roce 1992 opustil formuli 1 a zanikl. Nyní syn Jacka Brabhama David po dvanáctiletém úsilí dokázal realizovat svůj sen, kdysi slavné jméno vrátit k životu, byť byl po celou tuto dobu označován za beznadějného snílka, který nechápe, že se doba od dob jeho otce změnila.

David Brabham získal zpět práva na použití rodinného jména a založil společnost Brabham Automotive. Nyní v Londýně v Australian House představil první vůz využívající klasické označení BT62 (B jako Brabham, T jako Tauranac a číslo je pořadovým číslem vozu od vzniku firmy v roce 1961). Při velkolepé prezentaci novinky nechybělo několik monopostů formule 1 značky Brabham - včetně prvního vozu F1 a auta, s nímž Sir Jack získal titul mistra světa v roce 1966. Byla zde i řada bývalých pilotů, kteří usedali do monopostů Brabham.

Nový supersport BT62 má díky použití nejmodernějších technologií a materiálů hmotnost jen 972 kg. Pohání jej nepřeplňovaný motor V8 5,4 l, u něhož je uvedena rovněž značka Brabham. Má výkon 522 kW (710 k) a točivý moment 667 N.m. Tvary karoserie vyvozují aerodynamický přítlak 12 kN, což odpovídá hmotnosti 1200 kg. Vůz se bude vyrábět v moderní továrně nedaleko Adelaide. V plánu je produkce pouze 70 vozů jako symbolu 70 let mezi rokem 1948, kdy Jack Brabham začal svou závodní kariéru, a rokem 2018, kdy vznikla Brabham Automotive a vyjede její první vůz. Prvních 35 vozů bude zabarveno na připomínku 35 vítězství vozů Brabham ve velkých cenách.

David Brabham byl sám úspěšný závodník. Osm velkých cen F1 ze 24, které celkem odjel, dokonce absolvoval s vozem Brabham, ovšem v době úpadku značky. V F1 nikdy nezískal příležitost odpovídající jeho talentu. Proto své kvality dokazoval především ve vytrvalostních závodech. Má na svém kontě vítězství v Le Mans v roce 2009 s vozem Peugeot a druhé místo s Bentleyem v roce 2003. V letech 2006 a 2007 byl v Le Mans ve vítězné posádce v kategorii GT s vozem Aston Martin. V zámoří získal dva tituly v nejvyšší kategorii prototypů v seriálu ALMS. Roku 1991 s Nissanem vyhrál 24hodinovku ve Spa a se svým bratrem Geoffem v roce 1997 vyhráli pro BMW legendární australský závod Bathurst 1000. Není proto divu, že jeho snem je brzy vrátit jméno Brabham na závodní tratě, konkrétně do Le Mans a mistrovství světa FIA ve vytrvalostních závodech.

Ing. Vladimír Rybecký


Další články


Hlavní partneři

Partneři

Mediální partneři