Cayman GT4 Clubsport ve dvou podobách

09.01.2019 07:00

Porsche po třech letech představuje modernizovanou verzi vozu 718 Cayman GT4 Clubsport. Oblíbený závodní vůz s motorem před zadní nápravou přichází ve dvou verzích - Trackday pro hobby jezdce, kteří se rádi svezou na okruhu, a Competition pro čistě závodní využití.

Vývoj nového Porsche 718 Cayman GT4 Clubsport (typ 982) se zaměřil na další zlepšení ovladatelnosti, zvýšil se aerodynamický přítlak a výrazně vzrostl výkon motoru. Vůz tedy bude dosahovat ještě rychlejší časy na kolo než předchůdce, jehož se dodalo 421 vozů. Vychází ze sériového modelu, ale jedná se o závodní automobil bez homologace pro silniční provoz.

Pohání jej plochý šestiválec 3,8 l s ventilovým rozvodem se systémem VarioCam Plus s proměnným časováním ventilů natáčením vačkových hřídelů a variabilním zdvihem ventilů. Elektronická řídicí jednotka motoru Continental SDI 9 je optimalizovaná pro závodní nasazení. Největší výkon 313 kW (425 k) při 7500/min je o 29 kW (40 k) vyšší než měl jeho předchůdce. Největší točivý moment je 425 N.m při 6600/min. Točivý moment se na zadní kola přenáší přes šestistupňovou dvouspojkovou převodovku PDK a diferenciál s mechanickými uzávěrkami. Přední náprava byla převzata z 911 GT3 Cup. Brzdy mají mohutné kotouče o průměru 380 mm vpředu i vzadu, přední třmeny jsou šestipístkové, zadní čtyřpístkové.

V interiéru je panel sdružených přístrojů se systémem Cosworth ICD s integrovaným zapisovačem dat a spínačem pro měření času na kolo prostřednictvím signálu GPS. Stabilizační systém PSM (Porsche Stability Management) poskytuje možnost kompletní deaktivace ABS, protiprokluzového systému TC a stabilizační funkce ESC.

Samozřejmou bezpečnostní výbavou je ochranný rám podle standardů FIA přivařený do nosné struktury, závodní skořepinové sedadlo Recaro, šestibodové bezpečnostní pásy, bezpečnostní palivová nádrž FT3 s bezpečnostním ventilem pro přerušení přívodu paliva do motoru a hasicí systém s elektronickou spouštěcí jednotkou.

Vůz dlouhý 4456 mm s rozvorem náprav 2456 mm má velmi nízkou hmotnost - jen 1320 kg. Bylo toho dosaženo mj. i unikátním využitím trvale udržitelných surovin. Porsche 718 Cayman GT4 Clubsport má jako první sériově vyráběný závodní automobil díly karoserie z kompozitu vyztuženého biovlákny. Oboje dveře a zadní spoiler jsou vyrobeny z kombinace přírodních vláken získávaných ze zbytků zemědělské produkce, jako jsou lněná nebo konopná vlákna. Výsledné díly mají z hlediska hmotnosti a tuhosti podobné vlastnosti jako kompozity vyztužené uhlíkovými vlákny.

Základní varianta Trackday je určena pro amatérské závodní jezdce, kteří chtějí závodní vůz používat bez velkých výdajů na závodních okruzích v rámci soukromých a klubových akcí. V této podobě nabízí předvídatelné chování vozidla při jízdě na limitu. Sériově se dodává s klimatizací a nádrží o objemu 80 l. Porsche 718 Cayman GT4 Clubsport Trackday stojí 134 000 eur plus DPH. Servis a údržbu zajišťují všechna Porsche Centra.

Verze Competition je určena pro závodní nasazení. Proto má nastavitelné závodní tlumiče s třemi charakteristikami, plynule měnitelné rozdělení brzdné síly mezi přední a zadní nápravu, odnímatelný závodní volant z 911 GT3 R s možností nastavení a další prvky. Nádrž o objemu 115 l je vhodná i pro vytrvalostní závody a rychlé zastávky v boxech zaručuje integrovaný pneumatický zvedák. Porsche 718 Cayman GT4 Clubsport Competition přijde na 157 000 eur bez DPH.

Obě varianty lze již objednávat, první vozy budou k dodání od února 2019.

Ing. Vladimír Rybecký


Další články


Hlavní partneři

Partneři

Mediální partneři