Správně nastavená sedačka v autě může zachránit život

04.08.2023 10:08

Zdánlivé maličkosti mnohdy rozhodují o tom, zda řidič po autonehodě vyvázne jen s modřinami nebo budou následky vážnější. Jedním z takových faktorů může být i správně nastavená sedačka. Nejen to, jak správně sedět za volantem, se mohou zájemci dozvědět při návštěvě Autodromu Most, který pro své kurzy bezpečné jízdy již osmým rokem využívá vozy Kia.

„Alfou a omegou bezpečného řízení je správný posed. Díky tomu můžete mnohdy krizovou situaci úspěšně zvládnout. Pokud dojde k dopravní nehodě, tak správně nastavená sedačka zajistí, aby vás auto maximálně chránilo, a ne aby vám zbytečně ublížilo,“ vysvětlil M. Kohoutek, který se instruktáži bezpečné jízdy věnuje již od roku 2007.

Správné sezení za volantem je při dopravní nehodě zásadní věc

Vzdálenost sedáku sedadla od pedálů se správně nastavuje tak, že levou nohou vyšlápnete spojku nebo si v případě auta s automatickou převodovkou představíte, že spojku vyšlapujete. Noha by nikdy neměla být napnutá, ale vždy mírně pokrčená. „Když vidíte, že nedobrzdíte, tak přirozenou reakcí člověka je zapřít se nejen rukama, ale i nohama. Ale pokud máte při střetu kteroukoli nohu propnutou, stáváte se součástí deformační zóny auta. Energie nárazu prochází propnutou nohou do pánve nebo v horším případě až do páteře. Právě takto dochází k těžkým, mnohdy smrtelným zraněním. Oproti tomu, když máte nohy mírně pokrčené, tak přestože zazmatkujete a zapřete se kdekoli o podlahu, tak nohy při nárazu propruží a energie vychází ven koleny,“ nastínil M. Kohoutek.
Druhým důvodem, proč mít nohy mírně pokrčené, je podle něj skutečnost, že jen takto řidič vyvine pravou nohou maximální tlak na brzdový pedál.

Stále častěji se ve výbavě automobilů setkáváme i s možností výškové nastavení sedáku. Také v tomto případě však řidiči často chybují. Sedák by nikdy neměl být nastavený vysoko tak, aby tlačil do spodní části stehen. Nohy se pak hůře prokrvují, což vede k rychlejšímu nástupu únavy a k pomalejším reakcím. Navíc když potřebujete šlápnout na brzdu, tak vám sedák nadlehčuje nohu a nikdy nedosáhnete maximálního tlaku na brzdový pedál.

Marek Kohoutek zároveň upozorňuje i na správnou vzdálenost těla vůči volantu a sedáku vůči opěradlu. „Tu zjistíte tak, že se opřete rameny do sedačky, natáhnete obě ruce před sebe a položíte je na volant. Svými zápěstími byste se měli dotýkat věnce volantu na dvanácté hodině. Daleko lepší ale je, když chytíte volant v pozici tři čtvrtě na tři a vší silou se zapřete do volantu. Ruce v lokti opět nesmí být propnuté, ale pokrčené.“

Pokrčené ruce mají dvě výhody. V případě nárazu ruce stejně jako pokrčené nohy propruží a energie nárazu vyjde ven lokty. „Druhý důvod je, že pokud byste těsně před kolizí ještě chtěli s autem například raději sjet do příkopu než riskovat přímý náraz, tak s pokrčenýma rukama můžete lépe manévrovat. Zapřené ruce vám to nedovolí,“ doplnil M. Kohoutek.

Nezapomínejte na opěrku hlavy

Při nastavování sedadla se podle M. Kohoutka mnohdy zapomíná i na její nejmenší část, kterou je opěrka hlavy. Ta by měla být vždy narovnaná tak, aby při nárazu zachytila hlavu co největší plochou. Pokud je to technicky možné, tak by horní hrana hlavové opěrky měla být ideálně o něco výš, než je samotná výška řidiče. Minimálně by pak měla končit na úrovni spánku. V žádném případě by nikdy
nemělo temeno hlavy spadnout do mezery mezi opěrkou hlavy a opěradlo sedadla. „Výška nastavení hlavové opěrky je lidmi hodně podceňovaná, ale při dopravní nehodě jde o zásadní věc,“ uzavřel M. Kohoutek.

Autodrom Most spolupracuje s automobilkou Kia již od roku 2015 na zvyšování povědomí široké veřejnosti o bezpečnosti na silnicích. Během této doby bylo na polygonu testováno více než 70 modelů „rodiny“ Ceed, které zde najezdily přes 50 000 kilometrů.

t


Další články


Hlavní partneři

Partneři

Mediální partneři