Do Le Mans s elektrickým pohonem

23.02.2018 08:13

Společnost Perrinn Limited je další, kdo uvažuje o tom, že absolvuje 24hodinový závod v Le Mans s prototypem poháněným jen elektrickou energií. Na rozdíl od projektu Dona Panoze to Perrinn chce zvládnout bez výměny akumulátorů.

Nicolas Perrin pracoval několik let jako specialista na aerodynamiku týmu formule 1 Williams a podílel se na vývoji prototypů LMP Pescarolo 03. V roce 2013 ve Skiptonu v Yorkshiru založil vlastní firmu Perrinn Limited. Je pozoruhodná tím, že vznikla jako otevřená platforma. Zve lidi, především studenty, z celého světa, aby se podíleli na projektech závodních vozů. V roce 2015 Perrin kromě toho pracoval jako konzultant s týmem F1 Manor.

Jedním ze zajímavých projektů firmy Perrinn byl návrh monopostu formule 1 podle nových předpisů, platných od sezony 2017. Perrin jej představil už koncem roku 2016 a nabídl vůz k testování pneumatik a pohonných jednotek, případně pro mladé začínající jezdce. Tím, že projekt není spojen s žádným týmem F1, neplatí pro něj restrikce omezující testování. Zatím se mu ale nepodařilo najít investory pro dokončení stavby vozu.

V roce 2014 firma Perrinn představila prototyp LMP1 s hybridním pohonem. Tehdy se nepodařilo najít žádné zájemce o tento projekt, ale situace se změnila poté, co týmy Audi a Porsche oznámily odchod z vytrvalostních závodů. Tím se otevřela příležitost pro soukromé týmy v nejvyšší kategorii vytrvalostních závodů a o Perrinův projekt projevily zájem hned dva týmy působící v šampionátu FIA WEC. Jenže po objednávkách dvou vozů nenásledovaly příslušné platby v dohodnutém termínu a Nicolas Perrin projekt raději zastavil.

Nyní se tento projekt výrazně posunul díky dohodě společnosti Perrinn s jedním oficiálně nejmenovaným týmem šampionátu FIA formule E. Ten by se měl stát dodavatelem systému elektrického pohonu pro Project 424 LMP1. Vzhledem k tomu, že Nicolas Perrin se jako technik dva roky podílel na konstrukci superauta s elektrickým pohonem Nio EP9, je pravděpodobné, že jeho partnerem bude právě tým NextEV spolupracující s touto čínskou společností. Vůz Nio NextEV získal s Nélsinhem Piquetem titul v první sezoně tohoto šampionátu 2014-2015.

Vůz LMP1E by měl dostat rovnou tři elektromotory z formule E - jeden dopředu a dva dozadu tak, aby celý systém pohonu disponoval výkonem 750 kW (1020 k). Hmotnost vozu by se měla pohybovat kolem 1200 kg, tedy o 330 kg víc než u prototypů LMP1 s hybridním pohonem. Z toho 400 kg připadne na akumulátory. Parametry elektrického pohonu by měly zajistit zrychlení z 0 do 100 km/h za dvě sekundy a dosažení nejvyšší rychlosti kolem 350 km/h. Časy na jedno kolo v Le Mans dosahované s tímto vozem by se tak měly pohybovat někde mezi výkony vozů LMP1 a LMP2.

Tým Perrinn doufá, že prototyp dokáže během šesti měsíců připravit k prvním testovacím jízdám, aby bylo možné jej zatím staticky představit před startem letošního závodu v Le Mans. Cílem je postavit se na start v Le Mans do roku 2025. Nicolas Perrin věří, že do té doby parametry akumulátorů umožní absolvovat celý závod bez jejich výměny, pouze s rychlodobíjením. Tím by se lišil od projektu Green-U Dona Panoze, o němž jsme psali v blogu 7. 7. 2017.

Ing. Vladimír Rybecký


Další články


Hlavní partneři

Partneři

Mediální partneři