Formule E ukázala auto nové generace

02.02.2018 09:30

Monopost pro šampionát FIA Formula E bude od sezony 2018/2019 zcela nový. Nové auto vypadá skvěle, bude bezpečnější a nadchne sponzory většími plochami pro jejich loga. Tou nejdůležitější změnou ovšem není atraktivnější vzhled, ale to, že vůz Gen 2 absolvuje celý závod bez zastávky.

Nový monopost s elektrickým pohonem přichází ve druhé generaci s mnoha zlepšeními. Atraktivnější vzhled vozu od své páté sezony opět zvýší přitažlivost šampionátu FIA ABB Formula E, na který donedávna ortodoxní motorističtí fanoušci pohlíželi s despektem.

Nový monopost Gen 2 bude mít oficiální premiéru na autosalonu v Ženevě na počátku března, ale už nyní, v předvečer závodu v Santiagu de Chile, FIA a promotér šampionátu zveřejnili první fotografie nového vozu.

Ve své nové podobě monopost opustil tradiční podobu formulových vozů s odkrytými koly. Ve snaze maximálně zvýšit bezpečnost dostal ochranu hlavy jezdce ve formě předepsané Mezinárodní automobilovou federací FIA a označované jako Halo (svatozář). Tu uvidíme i u letošních monopostů formule 1 a postupně na všech monopostech v šampionátech pod kontrolou FIA. Na monopostu formule E Gen 2 je na tomto krytu kokpitu patrné LED osvětlení, jehož využití zatím není zcela jasné.

Nový vůz formule E se bude lišit i částečně zakrytými předními i zadními koly a mohutným difuzorem na zádi. Na první pohled proto Gen 2 tak trochu připomíná prototypy LMP1. Přitom vypadá mnohem lépe, než vozy IndyCar, které se rovněž snaží eliminovat riziko zaklesnutí kol mezi dvěma vozy.

Výběrové řízení na stavbu vozu nové generace podle očekávání vyhrál stávající výrobce, tedy francouzská firma Spark Racing Technologies. Ke změně došlo u dodavatele akumulátorů. Ty nové budou od firmy McLaren Applied Technologies, zatímco dosud to bylo od Williams Advanced Engineering. Nové akumulátory budou mít téměř dvojnásobnou kapacitu. Nové monoposty budou podstatně rychlejší, protože jezdec bude mít k dispozici výkon 250 kW (335 k) po celou dobu a přitom dokáže absolvovat celou vzdálenost. Odpadne tak dosud nezbytné střídání vozů ve střední části závodu, trvajícího okolo 50 minut. Napínavé sledování množství elektrické energie, kterou má každý jezdec k dispozici, ale bude i nadále dramatizovat závěrečné fáze závodu.

Optimální využití energie bude vedle rychlosti klíčovým faktorem. Připomeňme, že už nyní mohou týmy používat pohonnou jednotku (tzn. elektromotor nebo elektromotory, převodné ústrojí, zadní nápravu ale i řídicí software) vlastní konstrukce.

Formule E svou rychlostí nemůže konkurovat nejen formuli 1, ale ani nižším kategoriím. Jenže během čtyř let se zde dospělo ke zdvojnásobení výkonu spolu se zdvojnásobením dojezdu. A to jsme stále teprve na začátku. Vzhledem k systematickému politickému tlaku prosazovat elektromobilitu jako jedinou alternativu pohonu pro individuální osobní dopravu tato formule přitahuje i zájem automobilek. K francouzským Renaultu (toho od příštího roku vystřídá alianční partner Nissan) a Citroënu/DS, monacké Venturi, čínským NextEV Nio a Faraday Future a indické Mahindra se už přidaly Jaguar a Audi a na vstup do formule E už se usilovně připravují BMW, Mercedes-Benz a Porsche.

Závody formule E se jezdí v centrech velkých měst, protože monoposty se pohybují tiše (maximální hluk je kolem 80 dB). Problémem je, že obyvatelé velkoměst nebývají nadšení z mnohatýdenních dopravních omezení v době přípravy a likvidace trati. Proto tyto závody jen výjimečně přečkají první, maximálně druhý ročník. Jako ideální alternativa se ukazuje závod na opuštěném letišti v Berlíně.

Ing. Vladimír Rybecký


Další články


Hlavní partneři

Partneři

Mediální partneři