GT3 bez prototypů

17.04.2018 07:19

Světová rada motoristického sportu WMSC FIA rozhodla o zásadní změně v předpisech kategorie GT3. Zatímco dosud nebyl nikterak stanoven minimální počet vyrobených vozů, nově bude pro novou homologaci vyžadována výroba 10 kusů v prvním roce a 20 vozů za první dva roky.

Světová rada motoristického sportu WMSC Mezinárodní automobilové federace FIA na svém posledním zasedání kromě mnoha dalších změn rozhodla zavést s okamžitou platností minimální počet vyrobených vozů k získání homologace pro kategorii GT3. Nyní musí výrobce vyrobit nejméně deset vozů v prvním roce a nejméně 20 za první dva roky od data homologace.

FIA tak chce předejít výrobě prototypů s homologací GT3 jako byly vozy Cadillac ATS-V.R GT3, které se v letech 2015 až 2017 úspěšně účastnily závodů americké série Pirelli World Challenge a kterých byly vyrobeny pouhé tři kusy, takže nebyly k dispozici pro soukromníky. Tyto vozy byly navíc nasazovány továrnou, což je v rozporu s principy kategorie GT3.

Předpisy pro GT3 v roce 2006 vytvořil Stéphane Ratel s cílem poskytnout cenově dostupné výkonné automobily pro soukromé týmy a především pro amatérské závodníky. Jenže úspěch této kategorie způsobil, že se ve vrcholných podnicích, jako jsou 24 hodin na Nürburgringu nebo ve Spa-Francochamps, angažují tovární týmy a soukromníci zde nemají šanci na úspěch v absolutním pořadí.

To je něco, co kritizuje nejen sám Ratel, ale třeba i šéf BMW Motorsportu Jens Marquardt: „Závody GT3 jsou, bez ohledu o jaký jde šampionát, pro fanoušky úžasným zážitkem. Auta vypadají skvěle, na rozdíl od jiných mají nádherný zvuk a přitom těží z relativně velké technické volnosti. Jejich výkonnost se solidně vyrovnává pomocí opatření BoP (Balance of Performance). Jenže vývoj posledních let je znepokojující, protože do hry v některých závodech vstupují tovární týmy s profesionálními závodníky. To je v přímém protikladu s původní myšlenkou GT3. Tyto marketingové aktivity nejsou cílem BMW. My týmům poskytujeme technickou pomoc a pomáháme s rozvojem jezdců, aby dokázali plně využít potenciál našich vozů.“

Stéphane Ratel rozhodnutí FIA uvítal: „Pokud by se tak nestalo, pak by některé automobilce stačilo vyrobit pět závodních vozů a vyhrát 24hodinové závody ve Spa a na Nürburgringu. To by znamenalo smrt pro GT3. Pokud se automobilky chtějí se svými auty angažovat, pak tady mají kategorii GTE.“

Hlavní výrobci vozů GT3 Audi, BMW, Ferrari, Mercedes-AMG a Porsche požadovaný počet nejen plní, ale s přehledem překračují. Honda u svého nového vozu NSX GT3 plánuje letos dodat 12 vozů (v USA pod značkou Acura). Reeves Callaway tvrdí, že potřebný počet vyrobených a zákazníkům dodaných vozů Corvette C7 GT3-R dosáhne během letošního roku. Počet dodaných nových vozů Lexus RC F GT3 zatím není jasný, ale v loňském premiérovém roce jich bylo dodáno šest.

Bentley/M Sport a Nissan/Nismo letos přicházejí s vozy GT3 nové generace, ale homologovaly je ještě před zveřejněním nového předpisu. Aston Martin, McLaren a Porsche připravují nové modely GT3 pro příští rok a budou už muset požadavek FIA splnit.

Jeden z nejzajímavějších seriálů kategorie GT3, šampionát ADAC GT Masters, přiveze tato nádherná auta osmi značek ve dnech 27. až 29. dubna na mostecký autodrom.

Ing. Vladimír Rybecký


Další články


Hlavní partneři

Partneři

Mediální partneři