Menší podvod a příběh plný nezdarů

30.03.2017 07:53

Ve startovním poli formule 1 počátku 60. let se objevilo i několik velmi neobvyklých projektů. Jedním z nich byl pokus belgického národního týmu.

Jacques Swaters vedl tým, který ve vytrvalostních závodech sklízel úspěchy pod jménem Equipe Nationale Belge (ENB) nebo Ecurie Francorchamps. Občas svým krajanům umožnil i starty ve F1. S příchodem nových předpisů F1 s motory 1500 cm3 od roku 1961 se rozhodl vstoupit do mistrovství světa. Potřeboval k tomu ale auta. Proto koncem roku 1960 navštívil závod F2 v Montlhéry, neboť nová F1 navazovala na končící F2. Zaujal jej neznámý John Turner s autem Emeryson, který po úvodním smyku dosahoval překvapivě skvělé časy. Swaters netušil, že Turner zrychlil jen díky tomu, že v zadní části tratě projížděl šikanou přímo, a u anglické firmy objednal stavbu tří monopostů.

Paul Emery monoposty pro ENB vyrobil v továrně po zkrachovalém týmu F1 Connaught. Auto poháněné čtyřválcem Maserati se ukázalo jako katastrofálně pomalé. Vítěz z Le Mans Olivier Gendebien ani Lucien Bianchi se s ním nekvalifikovali v Monaku. Ve Spa dostala ENB k dispozici vůz Ferrari, s nímž Gendebien dojel čtvrtý, zatímco Bianchi s Emerysonem v tréninku ztrácel 27 sekund na kolo! Nebylo divu, že oba jezdci projekt opustili. Jedno auto pak koupil jejich krajan André Pilette, instaloval do něj čtyřválec Climax, ale ani on se v Monze se nekvalifikoval.

Belgičané se přesto nevzdali a pro rok 1962 se pokusili vozy zrychlit mj. i přídí okopírovanou od Ferrari. Nicméně ani pod jménem ENB-Maserati nebyly rychlejší - na Severní smyčce Nürburgringu v tréninku na VC Německa Bianchi ztrácel dvě minuty na kolo!

S vozem Paula Emmeryho vybaveným motorem Climax se ve VC Velké Británie 1961 svezl i Američan Tony Settember. Ten poté přemluvil svého sponzora, mladého milionáře Hugha Powella, ke vstupu do F1. Přestavěný vůz (původní šasi bylo pro Settembera moc těsné) dostal jméno Scirocco a motor BRM. Settember a Ian Burgess s ním v roce 1963 absolvoval několik velkých cen, než Powellovi došlo, že se peníze dají utrácet smysluplněji.

Nepoučen zkušeností z roku 1961 jeden vůz Scirocco koupil André Pilette, aby se během sezony 1964 za spoustu peněz přesvědčil, že toto auto opravdu na konkurenci nestačí.

Kromě uvedených katastrofálních prezentací v mistrovství světa byly vozy Emeryson, ENB-Maserati a Scirocco pravidelnými účastníky nemistrovských závodů F1. Dnes jsou ozdobou závodů historických formulí.

Ing. Vladimír Rybecký


Další články


Hlavní partneři

Partneři

Mediální partneři